Knappast någon teknik har blivit så omskriven under de senaste två åren som Bluetooth. Ända sedan planerna annonserades i februari 1998 och den så kallade Special Interest Group bildades med Ericsson, IBM, Intel, Nokia och Toshiba så har såväl industrin som medierna följt utvecklingen med stort intresse.
Bara i detta nummer av Elektroniktidningen finns minst sex artiklar som berör Bluetooth. Förvisso bidrar vi därmed till det faktum att antalet artiklar vida överskrider antalet produkter på marknaden. än så länge finns ju nästan ingenting att köpa. Men de 2 000 företagen i intresseföreningen, och därtill en hel rad journalister och analytiker, blir både besvikna och förvånade om inte marknadsgenombrottet kommer inom ett halvår.
Många av de förutsägelser som uttalades 1998 har slagit in. Till och med prisprofetiorna ser ut att få rätt - den omtalade femdollarsnivån nås snart.
Att sedan Ericsson inte lyckats producera
i takt med efterfrågan är en annan sak. Och man kan nog med fog säga att strategerna bakom Bluetooth underskattade radiokunnandet i världens elektronikindustri. Och visst var det en tabbe att den första lanseringen gjordes med en logotyp som man sedan fick dra tillbaka.
Men sådant är av föga betydelse när teknikhistorikerna om fem-tio år blickar bakåt. Då kommer säkerligen Bluetooth att räknas till en av de mest betydande innovationerna under 1990-talet.