Most är en kommande standard för kommunikationsbussar i bilar. Ännu finns inga produkter anpassade för Most. Men det går att ladda ner Most från webben och börja utveckla utan några tyngande avgifter.
Most, Media Oriented System Transport, är en fiberoptisk buss för höghastighetsnät som använder dataöverföring via ljus med höga hastigheter.
Den version som är aktuell nu heter Most-1 och kan i praktiken köras i 25 Mbaud per sekund. Most-2, som förväntas vara klar i slutet av nästa år, kommer upp i cirka 50 Mbaud per sekund. En hög hastighet, lämplig för multimediatillämpningar och kommunikationstjänster.
Framtidens bil kommer inte bara att sluka bensin, det kommer att gå åt mycket bandbredd också. Det man förväntar sig hemma, förväntar man sig i bilen. åtminstone är det vad bilbranschen planerar för.
Barnen sitter i baksätet och tittar på video, vi vill kunna lyssna på flera radiokanaler samtidigt. Bilen innehåller ett nätverk där en snabb och effektiv buss hakar i alla komponenter vi väljer att ha med oss på färden. Om vi sedan kör i diket i den allmänna förvirringen, då ringer GPS:en upp SOS Alarm via mobiltelefonen.
Hela 64 medlemsföretag
Busstandarden DB2, Domestic Digital Bus, som kom 1995, skulle inte klara av ett sådant scenario. DB2 är ett optiskt transmissionssystem som passar för låga datahastigheter. Efter introduktionen blev det tämligen omgående uppenbart att det fanns behov av en buss med högre datahastigheter.
Det tyska företaget Oasis bildade Most-konsortiet tillsammans med BMW, Becker Radio och Daimler-Chrysler, och tog fram en preliminär standard. Idag räknar man med 64 medlemsföretag som är engagerade i utvecklingen. Och nu är standarden alltså öppen och gratis och på G.
Men det finns ytterligare en finalist i världsmästerskapet "vem ska bli den vinnande multimediabusstandarden för bilar": Det är IEEE1394, mer känd som Firewire. Firewire finns idag för hemelektronik. Den är snabbare än Most men dyrare, och ännu inte anpassad för användning i bilar. Därför satsar biljätten Volvo sina slantar på Most.
- Det är en väldigt speciell miljö i bilar, som kräver särskilda busstandarder. Firewire har problem med störmiljön, säger Ulf Alvebratt, projektledare på Volvos enhet Utveckling El.
Volvo ska ha Most
De första Most-installationerna kommer inte från Volvo, men de första multimediabussarna i en Volvo kommer att vara Most-bussar. Så kan man sammanfatta Volvos inställning.
- Vi kommer inte så långt med bara en standardiserad buss. Vi måste ha komponenter att sätta in i bilarna också, cd-spelare och liknande som gör att kunden får någonting för pengarna, säger Ulf Alvebratt.
Både Most och Firewire kör i ringnät, en billig lösning där man använder en nod i ringen som buss och resten som slavar. Japanska halvledartillverkaren NEC jobbar vidare på Firewire för bilar, tillsammans med medlemsföretagen i branschorganisationen "The 1394 Association".
Torun Bager