JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tar till webben när komponenterna tryter

är det är brist på komponenter tvingas företagens inköpare söka sig utanför de redan upparbetade avtalen. Svenska Excesstrade är en av de marknadsplatser på webben som försöker locka till sig nya kunder med akuta komponentbehov.
En av de potentiella kunderna är Ericsson Microwave i Borås.

- Det varierar hur ofta vi måste gå ut på spotmarknaden men under andra halvan av 2000 var vi ute och handlade på spotmarknaden nästan dagligen, säger Per Nyberg som är logistikansvarig på företaget.

Ericsson Microwave ingår i en referensgrupp för att utveckla Excesstrades webbplats. Per Nyberg tycker att det är en fördel om det går att arbeta upp en mer fast kanal även för tillfälliga komponentinköp.

- Det är viktigt att veta vem man gör affärer med, säger han.

Excesstrade bygger på att förmedla komponenter mellan tillverkare som för närvarande har överskott och tillverkare som har underskott på en speciell vara. Båda parter kan vara anonyma för varandra och Excesstrade står också för en garanti och tar hand om betalningstransaktionen.

- Den som säljer ett parti ansvarar också för garantin men vi står som mellanhand, säger Dick Jexby som är vd i Excesstrades moderbolag Swedic.

Finns inte den eftersökta komponenten eller om den inte kan levereras i tid kopplas kunden vidare till en mer traditionell komponentmäklartjänst.

Excesstrade hoppas kunna tävla med de stora amerikanska handelsplatserna genom att försöka vara bäst på den nordiska marknaden.

ännu så länge är trafiken på den nystartade webbplatsen relativt begränsad och det finns mellan 300 och 400 medlemmar i Excesstrade. Företaget arbetar på att bygga relationer med fler köpare och säljare.

- Men vår marknadsföring har inte kommit igång riktigt ännu, säger Dick Jexby.

På Flextronics som är kontraktstillverkare åt bland annat Ericsson
tror man inte att webbplatser för överskottskomponenter är något för företaget.

- Vi är så stora att vi kan bygga upp våra egna kanaler för inköp, säger Patrik Löfvin som är IT-chef på Flextronics.

Han menar att leveranstider och andra faktorer är så viktiga att det är bättre att arbeta genom etablerade kanaler. Att sälja överskott via webben är inte heller det något för kontraktstillverkaren

- Vi har egna kanaler för det där också. Dessutom är det inte någon
stor verksamhet för oss eftersom vi inte som vissa andra spekulerar i överskott i lagren.


Jonas Ryberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)