Då pekade entusiasterna på möjligheterna att hitta svårfunna komponenter på spotmarknaden, sälja överskott, genomföra omvända auktioner och att enkelt jämföra utbud, priser och service från flera leverantörer. Likaså talade många om hur bra det vore att koppla system för order, lager och fakturering till leverantörernas sajter. Men inte mycket av detta verkar ha slagit igenom. Företagsinterna lösningar och EDI står alltjämt för den ojämförligt största delen av handeln.
Möjligen är det de industriägda inköpsportalerna som kommer att infria löftena. Stora köpare som IBM, Compaq och Solectron talar nu inte bara om vad de vill, de lägger ner massor av energi och pengar på att nå dithän. Självklart tror de sig kunna få igen dessa investeringar.
Men visst är det intressant att det är köparna - inte säljarna - som står för de mest lovande satsningarna. Det är ett tydligt underbetyg åt distributörerna, som uppenbarligen inte lyckats ge marknaden vad den vill ha.
Undantaget verkar vara svenska Elfa, vars nätkatalog nu står för 20 procent av företagets försäljning. Elfa gör inget magiskt på nätet - enda skillnaden mot papperskatalogen är att kunderna får lite rabatt, att nätbutiken alltid är öppen och att priserna ständigt hålls uppdaterade.
Men det tycks vara just det som Elfas kunder vill ha.
Adam Edström