Som global kontraktstillverkare och tillverkare av Ericssons mobiltelefoner mobiliserar Flextronics för expansionen inom telekombranschen, något som Lars Johansson beskriver som både spännande och tufft.
- Allt tyder på att produktionsökningen kommer att gå avsevärt fortare än för GSM-telefonerna, säger han.
Flextronics satsar stora summor på att utveckla sin logistik och supply chain management. Den största satsningen just nu anser Lars Johansson vara MDSS, Material Data Support System. Det är ett globalt elektroniskt varuhus som Flextronics har utvecklat för komponenthandel.
- Våra leverantörer uppdaterar dagligen varuhusets databas med information om tillgång och pris på komponenter. Med MDSS blir det lättare att få kontroll över problemen med komponentbrist och snabbt hitta alternativ, säger han.
Samarbete med flera företag
Flextronics har nyligen ingått samarbete med flera programvaruföretag för att förbättra logistiken och bygga ut system för elektronisk informationshantering inom leverantörskedjan.
Företaget Irish Express Cargo sköter sedan oktober förra året logistikarbetet åt Flextronics. Med hjälp av programvarusystemet Atlas skapas kontroll över komponentflödet.
- Med Atlas hjälp vet både vi och våra leverantörer var komponenterna finns och är ett enkelt att skapa transparens i hanteringen, säger Lars Johansson.
Atlas gör det även möjligt informera leverantörerna om behov och lagertillgång via Internet. Flextronics har dessutom fördjupat samarbetet med Exosoft. Företaget har fått i uppdrag att bygga ett webbaserat system för att digitalisera pappersbaserade affärsprocesser. Med hjälp av det nya systemet kommer på sikt all hantering av pappersblanketter att förenklas och skötas via ett webbgränssnitt.
För att optimera tillverkningen kommer numera Flextronics ofta in tidigt i kundernas produktutveckling. På så sätt kan man från början hitta lösningar och leverantörsavtal som ger kapacitetsfördelar och förkortar utvecklingstiden.
För arton månader sedan skapades en avdelning på Flextronics som hanterar den kundrelaterade produktutvecklingen. Idag arbetar runt 80 personer som så kallade strategiska inköpsspecialister med att hitta de bästa storköpsfördelarna för kunden. Dessutom arbetar numera Flextronics mycket med DFT, demand flow technology, vilket innebär att man så mycket som möjligt låter kundbehovet styra produktionen i stället för att man baserar tillverkningen på egna prognoser om produktbehov.
- Att optimera tillverkningen fullständigt är naturligtvis mycket svårt, men vi satsar mycket på att komma dit så långt det går, säger Lars Johansson.
Lisa Ringström