- Vi måste ha pengar för utvecklingen av nästa generation redan innan vi har fått betalt för produkterna från den första, säger Johan Asplund.
Passiv ny ägare
Den nya delägaren ska spela en passiv roll i företaget, uppger den tidigare huvudägaren Affärsstrategerna, som inte vill berätta vilken den nya ägarinstitutionen är.
Swats har utvecklat ett produktionssätt som företaget vill sälja på licens till de stora smartkortstillverkarna. Men först vill Swats självt skaffa sig kontroll över en egen produktionslinje.
- 66 miljoner kort år 2005 är vår projekterade del av processorkortsmarknaden på 2,5 miljarder kort, säger Johan Asplund.
Till den delen av marknaden hör inte SIM-kort för mobiltelefoner även om dessa också räknas som smartkort.
Den tänkta kundkretsen är världens fem stora tillverkare av smartkort, vilket gör att Swats inte behöver bygga upp någon säljavdelning.
Tanken är att dessa företag själva ska ansvara för tillverkningen, och att Swats ska bygga maskinerna och licensiera tekniken åt dem. Men den egna tillverkningslinjen krävs för att trimma tekniken och visa kunderna att det går.
Kortet är tänkt att användas bland annat som "evighetsbiljett" för flygresenärer.
Alexander Kristofersson