I TTP-lägret finns sedan tidigare Audi, Volkswagen, Honeywell och Delphi Automotive Systems medan Flexray backas upp av Daimlercrysler, BMW, Motorola, Philips och Bosch.
- GM:s stöd betyder mycket. Tillsammans med Daimlerchrysler har de en stor del av marknaden, säger Paul Hansen som ger ut nyhetsbrevet The Hansen Report on Automotive Electronics.
TTP-bussen utvecklades ursprungligen vi universitetet i Wien och anses mycket robust. Den är tidsmultiplexerad och har en övervakningsfunktion som förhindrar att en enskild nod kan blockera bussen. Det finns också funktioner som gör att en nod kan upptäcka fel om signaler uteblir.
Flexray anses bland annat av Nasa vara något mindre mogen men fungerar bättre i en tillverkningsmiljö. Vilket är en fördel för bilindustrin som lanserar nya modeller varje år.
Flexray bygger på dynamiska tidsluckor och ska kunna hantera upp till 64 noder. Det finns två kanaler med 10 Mbit/s vardera. även Flexray har en övervakningsfunktion som förhindrar att en enskild nod blockerar bussen.
Att utse en vinnare är inte helt lätt även om Flexray ser ut att ha ett övertag. Helt omöjligt är det inte att de båda lägren förenas kring en gemensam kompromiss.
Per Henricsson