Tag kunskaperna från Ericsson och djärvheten från Comviq. Rör om, låt jäsa fem år i Hongkongs affärsliv och krydda med internationella kontakter inom GSM Association. Svårare än så behöver det inte vara att baka en konsult inom 3G-telefoni med världen som arbetsmarknad.
Vid den tiden satt Bengt Nordström i företagsledningen hos Smartone Mobile Communications, Hongkongs - och Asiens - första GSM-operatör, som han hade varit med och dragit igång 1993. Men viljan att starta något eget fanns där, och 1998 var han tillbaka i Sverige för att göra just detta.
Men varför döper man sitt nystartade företag efter sig själv?
- Den frågan tycks vara mer kontroversiell i Sverige än i utlandet, säger han.
- Egentligen blev det bara så. Från början ville vi heta "Datastream Technologies", men det lät för tekniskt. Sen funderade vi på "Woodland Technology" men det krockade med ett företag i Karlstad, och förslag nummer tre var "White cap" - ända tills någon påpekade att det associerades med Ku Klux Klan i USA.
- Till sist kom vi i tidsnöd, bolaget skulle lanseras på GSM World Congress i februari 1999 och i januari hade vi fortfarande inget namn. Eftersom vi redan hade ett registrerat dotterbolag som hette Northstream GSM AB tog vi det namnet.
Några år på Ericsson på 1980-talet gav grundkunnandet, men också insikten att traditionell telefoni var en trög bransch där det ena året var det andra likt. Därför kändes mobiltelefonin som en frisk fläkt.
- Jag började sälja mobiltelefoni hos Ericsson, och jag upptäckte att det var mycket roligare. Det var mer dynamiska kunder än de gamla monopolförvaltningarna, och de ställde mycket högre krav på oss.
- När Comviq sökte folk till lanseringen av GSM i Sverige tog jag chansen, och det var en bra skola. Perioden i Kinnevik lärde mig nog mer än jag har gjort någon annan stans under min karriär.
flerfaldigat på tre år
Bengt Nordström grundade Northstream tillsammans med fem partners. Idag har företaget växt till omkring 60 anställda, med kontor i fem länder och med stora operatörer som NTT (Japan) och AT&T bland kunderna. Specialiteten är rådgivning kring teknik, tjänster och affärsmodeller inom det som har kommit att kallas 2,5- och 3G-telefoni.
- I mobiltelefonbranschen 2001 känner man till två lönsamma tjänster, tal och SMS, och båda drivs av operatörerna själva. I ett 3G-nät måste det finnas plats för tredjepartstjänster, eftersom det kommer att vara innehållet som är unikt och sådant klarar inte operatörerna att ta betalt för. Det kostar precis lika mycket att ringa hem och be hustrun sätta på potatisen som att ringa sin mäklare för att sälja en miljon aktier.
- Dessutom måste tjänsteleverantörerna vara kreativa entreprenörer som kan känna av vad folk vill ha. Det är nog lättare för sådana personer att blomma utanför operatörernas tunga organisationer.
Exemplet med GPRS-nätet är slående: nätet finns och fungerar, telefoner finns att köpa, men det finns nästan inga tjänster. Jo, wap förstås, men i övrigt är nätet mest anpassat för att användas med bärbara datorer.
- Vilka tjänster som kommer att fungera, det vet vi inte riktigt. Det blir en lång trial and error-period.
ny teknik tar tid
3G-branschens stora problem framöver tror han blir att "managera" förväntningarna från användarna. Förväntningar som den själv har manat fram genom att tala om ny teknik som om den vore redo att tas i bruk i morgon. Erfarenheten visar annars att det gärna tar fyra, fem år innan något nytt slår igenom på allvar.
Just nu ligger bollen hos telefontillverkarna.
- Mycket av framgångarna med japanska i-mode ligger i de specialanpassade telefonerna. En GSM-telefon däremot är fortfarande en "talprodukt" även när den har GPRS-stöd. Så telefontillverkarna har ett stort ansvar för att ta fram rätt apparater.
- Operatörernas ansvar är att hitta en bra paketering med en logisk prissättning.
Profilen hos Nordström - förlåt, Northstream - är hög. Med viss rätt, med tanke på att ett litet företag i ett av Solnas många industriområden har skaffat sig tillträde till de salonger där de stora operatörerna dansar.
- Inget konsultbolag är lika specialiserat på 3G som vi. Och vi rekryterar personal som har byggt sina egna varumärken och är kända hos operatörerna.
- Om man ska vara rakt på sak så är det en orsak till att Northstream ännu inte har något kontor i USA, att vi hittills inte har hittat rätt personer att anställa där.
Lennart Pettersson