Besökarantalet hänger delvis på mässans koncept och arrangörernas förarbete. Lika stort ansvar har dock utställarna - de måste bjuda in alla sina kunder, ha tydlig marknadsföring och förstås ha bra saker att ställa ut.
årets mässarrangörer ser ut att på det hela taget ha gjort ett bra jobb. Nya grepp, som blyfri produktion inför publik och Bluetoothpark känns helrätt.
Oroande nog verkar det vara lite klenare med upphaussningen från utställarnas sida. En del av dem är missnöjda med att det i år kostar pengar att komma in. Konjunkturen och reserestriktioner i industrin är andra skäl till att hålla förväntningarna måttliga.
Mässarrangörerna vägrar i år att offentliggöra sina gissningar om besökarantal. Den förra elektronikmässan i Stockholm år 1999 lockade 13 988 personer, och den 1996 drog 12 800. Komponentmässan i Göteborg drog inte fullt 10 000 personer förra året en klar missräkning. Min gissning för Elektronik-EP 2002 blir 12 104 besökare - men jag hoppas innerligt att det är en underskattning. För elektronikmässor är kul, gå dit och se själv!
PS. Elektroniktidningens bidrag för att locka publik, Heta Stolen (monter C01:51) och den dagliga mässtidningen (C05:48) återkommer förstås även på denna mässa. Välkommen dit!
Adam Edström