- Vi kommer i första hand att vända oss till reklambranschen. En idé till en första produkt finns på mässan, säger Addmarkables chef Jan-Erik Berggren.
Blinkande affischer
Produkten han beskriver är en stor affisch för butiksreklam inomhus. Två stycken sitter i Acreos monter - en bild av Einstein med tankebubbla innehållande en glödlampa som tänds och släcks och en bild av en fotograf där ordet "nyhet" växlar i rött och vitt.
Tekniken bygger på tryckfärger som kan växla färg beroende på temperatur, så kallade termokroma färger. Dessa är i sig ingen nyhet - de har funnits länge på exempelvis kaffemuggar, läskflaskor och vintermometrar. Det nya är att man nu kan styra vilken färg som ska visas på elektronisk väg. I Addmarkables demoprodukter sitter drivelektroniken separat.
Större delen av tekniken kommer från forskningsprojektet Paella som institutet Acreo drivit i tre år. Inom Paella - paper electronics low-cost applications - försöker man gifta samman elektronik och papper för en rad olika ändamål. Syftet är att få fram billig elektronik för exempelvis reklam, skyltar, förpackningar och etiketter. även papperbaserade givare och enkla transpondrar finns med bland visionerna.
Paella har sponsrats av bland annat SCA, Stora Enso, Modo och Tetrapak. Av dessa kommer åtminstone SCA att vara delägare i Addmarkable, tillsammans med Acreo och Teknikbrostiftelsen i Linköping. Bolaget är så färskt att alla avtal ännu inte är påskrivna och PRV har inte heller gett klarsignal för namnet. Klart är dock att bolaget finns i Norrköping och till en början får tre anställda. Inledningsvis kommer man också att försöka hålla företaget ganska litet. Tillverkning ska man exempelvis inte ägna sig åt, utan planen är att bygga upp ett nätverk av underleverantörer och kunder.
- Vi ska vara ett kompetensbolag, säger Jan-Erik Berggren som också påpekar att han inte är släkt med Paellas projektledare Magnus Berggren.
Resultat snabbare än väntat
Att ett projekt med så nyskapande teknik som Paella knoppas av till ett bolag på så kort tid som tre år hör till ovanligheterna. Och det ingick inte heller i planerna när Paella startade.
- I starten sa vi väldigt tydligt att det här är ett explorativt projekt. Vi ville undersöka vad som kunde hända i samspelet mellan papper och elektronik, berättar Mårten Armgarth på Acreo.
- Men sen snubblade vi över den här tillämpningen och såg att den hade kommersiella möjligheter. Och då var vi ju inte sämre än att vi kunde ändra oss, säger han.
Han understryker att det bara är ett litet delresultat av Paella som ingår i avknoppningen. Forskningsprojektet kommer att drivas vidare och nya resultat kan mycket väl knoppas av i nya bolag i framtiden.
Adam Edström