- Det känns jättebra. Dels för att jag tycker väldigt mycket om mötet med människor. Dels för att det är en otroligt spännande och utmanande uppgift att få förmånen att föra ut det Acreo är bra på: att förädla och förmedla kunnande från den akademiska världen till industrin som kan bidra till dess förnyelse och öka dess konkurrenskraft.
Vad har du för bakgrund?
- Jag har varit avdelningschef för Acreos fotonikavdelning i fyra år. Innan dess var jag i industrin i 17 år, först på Ericsson Rifa, sedan på Geotronics. Men jag började på Institutet för mikrovågsteknik en gång i tiden så nu har jag slutit cirkeln.
Vad vill du åstadkomma som marknadschef för Acreo?
- Jag har inte hunnit lägga upp någon fullständig plan ännu. Men målet är att fortsätta Ove Berkefelts goda arbete. Att göra Acreo känt och föra fram det vi är bra på och står för.
Vad kan du med din bakgrund tillföra i rollen som marknadschef?
- Många på Acreo har gedigen akademisk erfarenhet. Jag har sett båda sidor och kan förstå vilka problem och villkor man ställs inför inom industrin. Men jag kan också förklara det tekniska för dem som inte är så insatta.
Är det några nya avknoppningar på gång?
- Eventuellt, men det är inget jag kan berätta om nu.
Kommer ditt arbete försvåras av att vi är inne i en så kraftig lågkonjunktur just nu?
- Nej, min uppgift är att arbeta med att bygga långsiktiga relationer till och skapa förtroende hos kunderna. Flera av våra kunder satsar även i lågkonjunktur på utvecklig och forskning, och de uppdrag som är offentligt finansierade är ofta fleråriga och påverkas inte av konjunktursvängningar. Under de senaste tre åren har vi knoppat av ungefär femton företag och merparten är fortfarande framgångsrika, och är även goda kunder till oss. Så vi är optimistiska att vi kommer att klara oss bra även i år.
Erika Ingvald