År 1992 förutspådde Ericsson att man skulle sälja 13,5 miljoner mobiltelefoner år 2000. Det ansågs då som en överdrivet optimistisk prognos.
I verkligheten sålde Ericsson år 2000 mer än tre gånger så många mobiltelefoner - 43,3 miljoner. Fast det ansågs då vara snudd på katastrofalt dåligt.
Exemplet visar hur svårt det är att spå, i synnerhet om framtiden som det brukar heta. Just det har Elektroniktidningens tioårsjubileum gett redaktionen god anledning att konstatera. För i arbetet med den årskavalkad vi publicerar baktill i detta nummer fann vi gång på gång att teknik och firmor vi trott skulle gå mot en gyllene framtid snart glömts bort, visat sig oviktiga eller gått i konkurs. Och samtidigt fanns flera exempel på motsatsen - vi insåg inte alltid vidden av en del fenomen. Tydligast här är väl Internet, vars potential vi underskattade många år in på 1990-talet.
En annan sak som visade sig oerhört tydligt i genomgången av tio års tidningar var oförmågan att se längre än den nuvarande konjunkturen. I nedgång var allt nattsvart, i uppgång var allt rosenskimrande.
I likhet med andra tidningar kommer även vi förvisso att fortsätta sia om framtiden, och vi kommer säkerligen att gissa både rätt och fel. Men en sak har vi definitivt lärt oss, och det är att tuffa tider följs av goda. Förvisso är det mycket som ser mörkt ut just nu i elektroniksverige, men om vi kan lära något av vår tioåriga historia så är det väl att det kommer att bli bättre. Snart.