Processorn PXA262 har tre våningar, en Xscaleprocessor ovanpå två 128 Mbits strataflash-chips.
Processorvåningen motsvarar den PXA250 som idag massproduceras. Men processtorleken har krympts från 0,18 till 0,13 μm.
Processkrympningen, och att tre komponenter blivit en, ger en besparing i kretskortsyta på 65 procent. Kapseln är 1,4 mm hög och har en yta på 13 x 13 mm.
Intel väntar till nästa generation med att skruva upp klockan till de 400 MHz som PXA250 klarar. Första generationen vågar sig inte längre än till 300 MHz.
PXA262 släpps samtidigt med PXA261 som använder bara en flashvåning och den billigare PX210-processorn.
Xscale är Intels processorteknik för mobiltelefoner och handdatorer. Processorn äger i princip hela marknaden för Pocket PC 2002-handdatorer och Intel hoppas kunna sprida den till mobiltelefonmarknaden.
ett program - flera processorer Intel prövar ett nytt grepp för att locka utvecklare till Xscale. Programutvecklarna får nya verktyg som gör det enkelt att utveckla samma program i versioner för både Xscale, Pentium och Itanium.
Intel startar också ett stödprogram, bland annat med en grupp i Stockholm, som ska rycka in och hjälpa programföretag med portering till Xscale. Strategin tycks fungera tekniskt.
Företaget Ideaworks säger sig kunna portera program utvecklade för pc på bara två veckor till Xscale vilket företaget idag kan demonstrera med Xscaleversioner av två gränssnittskrävande datorspel: Tomb Raider och Tony Hawks Pro Skater.
Jan Tångring