- Stängningen beror inte på dålig försäljning. Vi har ökat jämfört med förra året, och lönsamheten är det inget fel på, säger Mikael Ståhl på det snart nedlagda Stockholmskontoret.
Man kan också konstatera att i den rådande lågkonjunkturen har katalogdistributörerna generellt klarat sig betydligt bättre än andra komponentdistributörer.
Leif Wartasz, Farnells skandinavienchef, poängterar att han inte ser stängningen av Stockholmskontoret som något ett defensivt drag.
- Man ska inte överdramatisera detta. Tanken är att effektivisera.
- Vi kommer inte att lämna den svenska marknaden - tvärtom. Ambitionen är att öka försäljningsnivån i Sverige, säger han.
Farnell bedriver idag försäljningen till Belgien från Holland och Portugal sköts från Spanien, vilket enligt Leif Wartasz fungerar utmärkt.
Exakt hur den ökade försäljningen ska åstadkommas och vilken strategi man har för att nå dit vill han dock inte svara på till denna tidnings pressläggning.
Man kan notera att Farnells konkurrent Elfa i detta avseende går motsatt väg. Elfa har länge haft all ordermottagning i Järfälla, men planerar nu att flytta ut den till några av de länder där man är verksam.
- Vi tror det är viktigt med ett rimligt avstånd till kunden. Trots e-handel och IT så är lokal support lika viktigt som någonsin, säger Elfas vd Bo Lindqvist.
Han är också övertygad om att Farnells stängning ökar utrymmet för Elfa i Sverige.
Adam Edström