- Tanken på en sammanslagning har funnits en tid och de två divisionerna har samarbetat en hel del, säger Martin Andersson, ansvarig för marknadskommunikation på Memec i Norden.
Fusionen blev officiell i juli, men redan i våras flyttade Unique och Impact in i nya lokaler i Sundbyberg. Sedan dess har även Memecs tredje division, Insight, flyttat dit.
- Insight berörs inte av sammanslagningen. Det är en egen division i USA och förblir så även här.
Impact och Unique har inte några stora konkurrerande agenturer, så någon förändring av sortimentet kommer inte att behövas.
- Visserligen är minnestillverkarna konkurrerande men de är vana vid sådana situationer.
Memecs ledning framhåller att förändringen beror på att kunderna önskat ett bredare sortiment från ett enda inköpsställe. En lika god, om än inte omtalad, anledning är att dra ner företagets kostnadsmassa.
I samma veva har även ekonomiavdelningen för två kvarvarande divisionerna flyttats över till England.
Resultatet är att personalstyrkan på Memec Sweden, paraplyorganisationen till Unique och Insight, reduceras med tio personer till 43 anställda. Torgny Nordgren, tidigare chef för Unique i Sverige, blir chef för det sammanslagna bolaget.
Anna Wennberg