JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Farnell gör ny attack mot "Elfa-land"

Bättre samorganisation med systerbolagen och en vässad webbtjänst med flera nya tjänster. Det är Farnells recept för att öka marknadsandelarna.
Vid nyår stängde katalogdistributören Farnell sitt svenska säljkontor och centraliserade sin nordiska verksamhet till Danmark. Belackarna menade att förändringen skulle skada företagets försäljning här i landet, men enligt vd Leif Wartacz blev det inte alls så.

- Vår omsättning har varit stabil i Sverige under det senaste året. Vilket på en svagt fallande totalmarknad innebär att vi troligen tagit lite marknadsandelar, säger han.

Elektroniktidningen rankade Farnell som Sveriges tjugonde största distributör i fjol med en uppskattad omsättning på 48 miljoner kronor.

En rad förändringar i företaget och en vässad webbtjänst gör honom än mer optimistisk för framtiden. Och det råder ingen tvekan om vem huvudkonkurrenten är.

- Sverige är "Elfa-land", och vår tidigare organisation bemötte inte det på rätt sätt, säger han.

Den största organisatoriska förändringen är ökat samarbete med systerföretagen, amerikanska Newark och brittiska Buck Hickman, under devisen In One.

Tack vare detta samarbete kan man nu erbjuda 400 000 olika komponenter från 3 000 leverantörer. I Farnellkatalogen finns 120 000 komponenter som kan levereras med en dags leverans - från de andra två katalogerna tar det två eller tre dagar.

Hela webbtjänsten har designats om, både för att göra det lättare att hitta rätt komponenter och för att kunna finna mer information om dessa. Bland annat finns där över 80 000 datablad och en rad konstruktionstips. Lagerstatus visas online, liksom leveransstatus. Ännu går det inte att köpa från Newark via Farnells webbtjänst, men det arbetet pågår.

- I år går 20 procent av vår försäljning över Internet. Förra året var det 8 procent. I slutet av år 2005 tror jag halva vår försäljning sker den vägen, säger Leif Wartacz.

Som jämförelse kan nämnas att Elfa nyligen meddelade att dess Internetförsäljning står för 30 procent av omsättningen som i fjol landade på 296 miljoner kronor. Det gjorde företaget till Sveriges femte största komponentdistributör.

På Farnells webb finns numera också tjänster för svårfunna och utgångna produkter. Hittar man inte det man letar efter i Farnells egen databas går det att söka bland sex miljoner komponenter från en rad underleverantörer. Det går också att få en förvarning om när en produkt är på väg att sluta tillverkas. Öppna ordrar, alltså möjligheten att komplettera en lagd order senare samma dag, samt samhandelsavtal för storköpare är andra nyheter som gör att Farnell andas morgonluft.

- Vi har definitivt inte övergett Sverige, tvärtom. Vi har både teknikstöd och säljare i Sverige. Enda skillnaden för kunderna är att telefonsamtalen går via vårt callcenter i Danmark, säger Leif Wartacz.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)