Företaget, som har 18 medarbetare och tillverkar fibersvetsar för fältbruk, har redan gjort en lyckad inbrytning i Kina. I somras kom genombrottsordern värd 10 miljoner kronor. Leveranserna har redan börjat och ska fortsätta även under nästa år.
- Vi har funderat på att lägga en utvecklingsgrupp i Hong Kong.
I början av september var Maria Janiec på besök i Hong Kong och tog sig en titt på Science Park.
- Den är klart intressant, både faciliteterna där och inkubartorstödet.
- Där finns det vi behöver, som labb med datorkraft, mjukvara och testmöjligheter, samtidigt som sekretessen mellan användarna förefaller vara bra.
Men trots de fina förutsättningarna vill Maria Janiec skynda långsamt. ännu är företaget inte riktigt moget att ta klivet över till Hong Kong.
- Kanske verkställer vi idén nästa år.
Det andra svenska företaget som blickar lystet mot Kina är Redburst. Företaget arbetar med mobila och trådlösa system och ser en lockelse i den omättade kinamarknaden.
- Att komma ut på marknaden är kritiskt för oss, säger Lukasz Andersson, vd på Redburst Technologies.
Brett kontaktnät
Företaget ligger i Kistas företagsväxthus initierat av Kista Innovation & Growth. Det grundades för ett år sedan, startade verksamheten ett halvår senare och har fyra anställda. Så det är främst Science Parks inkubatorprogram som hägrar.
- Vi ska träffa representanter från Science Park om några dagar och tala om saken. Konceptet är jätteintressant. Där finns goda utvecklingsmöjligheter med testmiljöer av alla olika slag.
- De har också ett kontaktnätverk med riskkapitalister och affärsänglar, vilket är intressant för oss.
Inkubatorprogrammet omfattar tre år och ger stora möjligheter, ändå finns det inget europeiskt företag som nappat på idén ännu,
Redburst är i fasen att en prototyp tagits fram. Den första produkten, som är anpassad för europeisk standard, beräknas vara klar till våren.
- Vår tanke är att den produkt som vi just nu utvecklar skulle kunna anpassas för Kina i Hong Kong.
- I bästa fall anställer vi fler som får arbeta med teknisk utveckling och försäljning i Hong Kong, säger Lukasz Andersson.
Anna Wennberg