Under 2003 brottades HGL-koncernen med stora ekonomiska problem. HGL i Karlskoga försattes i konkurs i somras, delar av verksamheten togs över av Ekema. Kretskortsfabriken i Ronneby såldes till den lokala ledningen.
I januari 2004 försattes moderbolaget HGL International i konkurs, bara en vecka innan HGL i Flen ansökte om detsamma. HGL International drev då ingen egen verksamhet och hade inga anställda, så det är i första hand aktieägarna som drabbas av konkursen. Företaget lär ha skulder på cirka 25 miljoner till dotterbolaget HGL Flen, och ytterligare skulder på mellan 10 och 20 miljoner, varav 4 miljoner till skattemyndigheten.
Det har i media spekulerats i om det ligger oegentligheter bakom koncernens stora problem:
- Vad gäller HGL i Flen har vi inte sett något som styrker detta. Bakgrunden är den besvärliga konjunkturen och IT-krisen i kombination med att den gamla ledningen inte lyckades dra ner på kostnaderna, man drogs helt enkelt med för stor kostnadsmassa. Men i Flen finns förutsättningarna för en långsiktigt lönsam verksamhet, säger Sörmlandsbankens vd Joacim Lindgren.
Många Jobb säkras
- Med den belastning som övriga delar av koncernen utgjorde på HGL i Flen kom det att handla om ett så stort kapital att konkurs var enda möjliga utvägen. Nu kan verksamheten leva vidare och arbetstillfällen säkras, vilket varit vårt mål sedan vi gick in som ägare, säger Joacim Lindgren.
I samband med att det nya bolaget bildades lades en anmälan om varsel av 42 personer in till länsarbetsnämnden.
- Varslet har inget att göra med konkursen. Det är något man förberett under en längre tid och att det råkade sammanfalla är en slump, säger Joacim Lindgren.
I samband med övertagandet ingick banken ett avtal med norska Kitron om att få köpa verksamheten.
- Vi räknar med att de köper 51 procent av aktierna inom den närmsta tiden och resten längre fram, säger Lindgren. Han vill inte kommentera köpeskillingen med hänsyn till norska börsregler.
Det innebär att bolaget kommer att ha två starka ägare redan från början som kan tillföra de resurser som krävs för att trygga driften under den fortsatta uppbyggnaden.
Erika Ingvald