- Men redan i sommar kommer vi att vara igång med projektledningen. Just nu håller vi på att rekrytera ny personal till verksamheten, säger Peter Röing, som är Sanminas nordiska affärsutvecklingschef.
Han vill inte säga exakt hur många som ska anställas, men det rör sig om över 20 ingenjörer i år.
Tanken är att den nya fabriken ska fungera som en slags bro för nordiska företag som lockas av volymproduktion i låglöneländer världen över.
- Vi gör en genomgång av ett företags produkter. Beroende på vad kunden tänker sig för volym sätter vi en nivå på omkonstruktionen. Vi tar hänsyn till vad man kan tjäna på produkten kontra vilka investeringar man bör göra.
När omkonstruktionen är klar tillverkas de första 10 till 100 enheterna i Sverige. Och när den optimala produktionsprocessen trimmats in är det dags för flytt till någon av Sanminas närmare hundra fabriker världen över. Företaget har redan liknande verksamhet i tio fabriker.
- Samtidigt ska man veta att fem av tio produkter inte alls passar att tillverkas i låglöneländer. I dessa fall kan vi ändå hjälpa till att förenkla och produktionsanpassa produkten som sedan tillverkas lokalt.
- Vi kommer även att fungera som ett teknologicenter för enstaka delar om en kund exempelvis behöver analys i fråga om blyfritt eller röntgen, säger Peter Röing.
I utvecklingscentrumet, som är en del av den nya fabriken, görs omkonstruktionen med hjälp av både egen kompetens och kunskap från svenska samarbetspartners. Själva fabriken kommer att ha två ytmonteringslinor som ska kompletteras med avancerad test- och inspektionsutrustning, exempelvis optisk avsyning (AOI), röntgen, flying-probe-testing och in-circuit-testing.
Anledningen till att Sanmina valt att bygga en ny fabrik är att företaget ser Nordenmarknaden som mycket viktig.
- Det är läge nu. Det ekonomiska läget är tillräckligt stabilt. Branschen går upp och det kommer att bli kapacitetsbrist här inom kort.
Stockholmsförorten Kista är centralt beläget i Norden och här finns närheten till kunderna. Därav etableringsvalet.
- Verksamheten går till stor del ut på att serva nya kunder och hjälpa dem att enkelt komma ut till låglöneländer, men basen är ända våra gamla kunder, säger Peter Röing.
Anna Wennberg