Mässan är uppbyggd som ett romerskt härläger. Från kortsidan av den atriumliknande ytan mellan A- och B-hallarna kan man ana jordytans krökning.
På ena sidan finns A-hallarna med halvledare, sensorer, skärmar, kapsling, test&mät samt konstruktionsverktyg. På andra sidan B-hallarna med passivt, kontaktdon, strömförsörjning och kontraktstillverkare.
Bortom dem C-hallarna med kabel, reläer och switchar. Ordning och reda, varje nisch i sin egen hall.
Strukturen, fördomsbekräftande tysk, är nödvändig. Vartannatårsjippot Electronica är världens största elektronikmässa. Och eftersom det inte går att se allt gäller det att planera. Ändå blir det lätt många kilometers vandring under en normal mässdag. Vikten av bekväma skor kan därför inte poängteras nog. Att bära joggingskor till affärskostymen kanske känns ovant till en början, men är inte ovanligt alls här.
Bland det första som drabbar besökaren är annars övervikt. Den oundgängliga mässguiden är förvisso maximalt informativ, men formatet är som en tegelsten och vikten likaså. Broschyrer och informationsblad vill man därför i möjligaste mån undvika. Ett USB-minne - en "minnespinne", kan spara många kilo papper. Då får man också garanterat med sig informationen hem direkt - de flesta lovar visserligen att omedelbart efter mässan skicka dokument eller varuprover, men definitionen av "omedelbart" kan variera. Och alla har inte e-post i montern.
Lätt hitta rätt, men långt att gå
Trots mängden besökare på Electronica brukar det sällan kännas trångt. Allt är väl skyltat, det mesta även på engelska. När hungern slår till finns såväl snabbmat i form av tysk korv och öl (klart prisvärt) som restauranger i flera pris- och tjusighetsklasser en trappa upp från mässgolvet. Köerna är bara påfrestande strax efter tolvslaget.
Electronica utger sig gärna för att vara en internationell mässa, eller åtminstone europatäckande. Och visst finns fog för detta - bland utställarna finns omkring 50 länder representerade, och besökarna kommer från ännu fler.
I år satsar arrangörerna extra på fyra områden: bilelektronik, trådlös kommunikation, mikromekanik (mems) och inbyggda system. Här avlöser föreläsningar och seminarier varandra i de så kallade Användarforumen, se kartan. I konferensdelen ICM pågår dessutom den mer vetenskapligt betonade Embedded Systems Conference. Att placera utställningen för inbyggda system i hall A6, så långt bort från konferensen som möjligt, kan tyckas som en arrangörsmiss. Men det går ett rullband längs övervåningen ovanför A-hallarna.
När det till sist är dags att bege sig till flygplatsen går direktbussar från västra utgången, vid Olof Palme-Strasse (den heter faktiskt så), där man också kan ta taxi om så önskas. Men ta till gott om tid - trafiken runt München har fått resenärer att missa plan förr, och trevligt tillmötesgående på flygplatsen är inte stadens bästa gren.
Bra att veta
Mässan är öppen 9 - 18 från tisdag 9/11 till fredag 12/11.
Tunnelbana, linje U2 eller U7, är bästa och billigaste sättet att ta sig till mässan. Köerna brukar vara kortare vid östra entrén.
Entrén kostar 27,50 euro för en dag, 49,50 euro för två dagar, 69 euro för hela veckan.
Adam Edström