Sponsring brukar motiveras med varumärkesuppbyggande, relationsskapande, goodwill och andra svårmätta marknadsföringsstorheter och på något sätt omsättas i pengar i en mer eller mindre avlägsen framtid. Lustigt då att det som sponsras så ofta är en verksamhet som ligger vd varmt om hjärtat. Som nu då Ericsson sponsrar en båt som ska kappsegla jorden runt.
Kring sekelskiftet, när Ericsson stod på höjden av sin börskurs, så sponsrade bolaget en hel massa saker. Sport, kultur, lokalt föreningsliv - det blir rätt mycket när man finns i över hundra länder. Man köpte till och med en idrottsarena i USA och bytte namn på den till Ericsson Park. Allt motiverades mer eller mindre marknadsmässigt - det handlade om att bättra på mobiltelefonernas fyrkantiga varumärke, idka proaktiv kundvård eller om att vara god samhällsmedborgare.
Sen kom kraschen och sparpaketen duggade lika tätt som AIK gör mål (snudd på ett i månaden). Och eftersom mobiltelefonerna nu hette Sony Ericsson så fanns ingen officiell anledning att sponsra någonting alls. "Sponsring är bra för att marknadsföra konsumentprodukter, och några sådana säljer vi inte" lät den officiella förklaringen till alla fotbollslag, operachefer och golfbaneägare som fick vända hem tomhänta.
Seglar stor fin Swan
Så småningom anställdes dock en viss Carl-Henric Svanberg. En kille som gillar segling. Ägare till en av de svenska farvattnens absoluta toppbåtar: en 68- eller om det nu är 77 fots Swan (tänk rejäl Mercedes fast segelbåt) som han köpte strax innan han började på bolaget. Och han har ett track record - när han basade på Assa Abloy hade den firman aldrig någonsin sponsrat något. Inte förrän Carl-Henric skrev ut en maffig check till grabbarna bakom en av 2002 års Volvo Ocean Race-deltagare så att de skulle få chansen i en kappsegling jorden runt med de mest extrema båtar Gud och Bruce Farr har skapat. I tidningen Segling motiverade han det då såhär:
- Beslutet att delta i Volvo Ocean Race är i första hand baserat på den interna nyttan, men även den externa exponeringen är av strategisk betydelse för vårt arbete.
Vaa? Interna nyttan? Jo, det visade sig att Assa Abloy hade köpt minst ett bolag i precis varje land som båten skulle anlöpa under kappseglingen. Med tanke på att Assa under Carl-Henrics ledning köpt flera hundra bolag så var väl inte bansträckningen någon större prestation av tävlingsledningen. Men regattaarrangörerna hade hittat en schysst kille som förstod värdet av att låta några anställda och kunder se vad ett riktigt äventyr går ut på, hänga med en sväng runt viken och framför allt känna sig riktigt utvalda. Att den schyssta killen var god för några hundra miljoner privat och dessutom basade för en börsdarling gjorde ju inte saken sämre.
Man kan därför gissa att såväl tävlingsledningen som konsortiet bakom Assa-båten fick ståpäls när Carl-Henric först tog över rodret på Ericsson och sen faktiskt lyckades vända den skutan från grynnhavet till en härlig undanvindsbog i de ekonomiska farvattnen.
Kontakten har förstås hållit. Samma grabbar som byggde Assa-båten började i höstas fila på en ny båt med en hemlig sponsor. Carl-Henric måste rimligtvis ha givit dem mer än ett halvt löfte redan då - man börjar liksom inte bygga en sån här kromosomjolle utan en ekonomisk plan för att få den i havet, till startlinjen och sen runt jorden.
Inte förrän nu har dock Ericsson gått ut officiellt och berättat om äventyret. Och den här motiveringen är ännu luddigare än när Carl-Henric motiverade Assa Abloys satsning. I pressreleasen tillskrivs följande ord Carl-Henrics högra hand Bert Nordberg:
- Det är en möjlighet att nå en global publik och demonstrera vår expertis och förmåga att leverera telekomlösningar till våra kunder.
Visst, det går ju inte att säga emot. Publiken är lika global som jorden är rund, och Ericsson ska förse båten med en massa kul kommunikationsprylar. Fast nog låter det som hämtat ur en arbetsbeskrivning för firmans säljare och marknadsfolk snarare än en sponsringsmotivering.
- Den här tävlingen handlar om fart, komplex teknik, stenhård konkurrens och extrema förhållanden. Det speglar komplexiteten i vår globala marknad.
- Våra kärnvärden på Ericsson är professionalism, respekt och uthållighet, tre egenskaper i hjärtat på varje framgångsrikt havskappseglingslag.
Går ju inte heller att säga emot. Men prova att byta ordet havskappsegling mot vilken idrott som helst. Skulle definitivt fungera lika bra om man bestämt sig för att gynna andra smala idrotter som rodel, segelflyg eller hästhopp-ning.
Kombinera nytta med nöje
Det är nog mest en omskrivning för att Carl-Henric som gillar segling vill vara med där det händer. Och eftersom han är en upptagen kille så gäller det att kombinera nytta med nöje och sålunda prata affärer på akterdäck med utvalda personer. Inget fel i det - det är klart hippare än att spela golf. Och konstigare saker har hänt förr - att det står Flextronics på Kalmar FFs tröjor har säkert ett samband med att en viss Ronny Nilsson råkar basa för båda.
Carl-Henric har bråttom. De flesta vill ju sjösätta sin båt i början av maj eller så, men hans s/y Ericsson kommer inte i havet förrän i juni. Och även om inte tävlingen startar förrän i november så är det mycket segel att trimma, besättning att drilla och kunder att vårdsegla fram till dess.
Till sist kan man konstatera att Assa Abloy-båten bara kom tvåa. Kan man ana att Carl-Henric inte nöjer sig med det?
Adam Edström