JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Prisad parkering

Mekatronikutbildning i tungt industrisamarbete

Linköpings Tekniska högskolas IT-råd, Tekit, har prisbelönat IT-projekt som lyft undervisningen. Bilar som fickparkerar automatiskt är ett av de fyra belönade projekten.

- Hittills har vi samlat på oss ett flygplan, en Lotus, en Volvo 740, en S60 och nu en hjullastare, berättar Magnus Sethson, projektledare på mekatronikkursen Evolve som Institutionen för konstruktions- och produktionsteknik vid Linköpings Tekniska Högskola driver.

Idén kläcktes av professor Jan-Ove Palmberg och Billy Fredriksson på Saab. De tyckte att en utbildning där studenterna får insikt om relevanta industriproblem behövdes.

- Vi fick ett hederspris på senaste Elektronikmässan i Göteborg. Elektronikindustrin tycker det är intressant och ger oss en väldigt fin markservice. Atmel och Altera stöder oss med utrustning och utbildningshjälpmedel, berättar Sethson.

- Det är nödvändigt att jobba så här nära industrin i utbildningen om Sverige ska stå sig i den internationella konkurrensen. Intensiteten och den höga industriella relevansen i projekten kräver goda kontakter och förtroende från industrin. Då är det roligt att vi lyckats engagera såväl små småländska företag som internationella koncerner. Utan dem skulle det inte gå.

Publiken utsåg vinnare

Det var 2004 års studenter som med Volvo Cars utvecklade det parkeringssystem som gav Johan Andersson, Jonas Nygårds, Jochen Pohl och Magnus Sethson priset för bästa PR-värde.

- Det känns extra kul eftersom det var publiken som röstade fram vinnaren, säger Magnus Sethson.

En automatväxlad Volvo S60 fick sex ultraljudssensorer som känner av parkeringsutrymmet. Mätdata behandlas av algoritmer och om utrymmet är stort nog får föraren veta det via en liten pekskärm, kan stanna och lägga i backen. Automatiken tar över. En pc med realtids-Linux ger instruktioner till styr- och bromsservon och bilen baxas in i fickan utan att föraren rör vare sig ratt eller broms.

- Föraren lämnar dock aldrig bilen. Det har med det rättsliga att göra, att föraren alltid ska vara i auktoritet, berättar Magnus Sethson.

I år ska man stabilisera en mobilkran med ett av världens största hydraulikföretag, Parker Hydraulics. Med VCE vill man höja verkningsgraden i drivlinan för spara energi i 30 tons hjullastare. Årets bil ska automatiskt köra in i en P-ficka, framifrån. Det kan verka enkelt nog att utföra manuellt. Så varför automatisera?

- Bilarna blir större, folk får svårare att se bakåt. Det är en situation som ofta orsakar plåtskador, vilket kostar försäkringsbolagen stora pengar varje år, enligt Magnus Sethson.

Erika Ingvald

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)