Finland: 729 besökare Sverige: 497 besökare Danmark: 425 besökare Norge: 107 besökare |
- I motsats till en del andra mässor räknar vi inte in utställare och monterbyggare i besökarsiffrorna.
De stora mässorna har dock allt svårare att locka besökare. En orsak är att branschen krymper i takt med att allt fler företag flyttar verksamheten till Östeuropa och Asien. Men Klaus Dittrich tror ända att årets upplaga blir ungefär lika stor för två år sedan. Då fyllde mässan 11 hallar på 11 000 kvadratmeter vardera:
- En del utställare som inte var med förra gången kommer i år, bland annat Panasonic.
Ett annat knep som mässledningen tagit till är att skapa en avdelning för mikro- och nanoteknik.
- Än så länge omsätter området ganska lite pengar men många av besökarna är intresserade av det, säger Klaus Dittrich.
Statistiken från 2003 visar att Productronica trots namnet inte är en tysk angelägenhet. 48 procent av besökarna kom från andra länder än Tyskland. Av utställarna är dock en klar majoritet tyska. Det hänger samman med att mässan inte kopplar ihop härkomsten med vilket land huvudkontoret ligger i. Det får till följd att många företag räknas som tyska eftersom det är deras tyska dotterbolag som bokar monter på mässan.
- Vi ska ändra på det till hösten så att statistiken blir mer rättvisande, säger Klaus Dittrich.
Siffrorna från mässan visar att Sverige har flest utställare av de nordiska länderna, 14 stycken, medan fler finländare än svenskar besökte mässan, 729 mot 497.
Per Henricsson