Intel har rekryterat ytterligare en medlem till sitt team av toppnamn som utvecklar ett kommersiellt säljbart paket av självkörningsteknik. Gruppen består nu av BMW, Intel, Mobileye och Delphi.
En ny medlem av Samsungs IoT-modulfamilj Artik finns att beställa i produktionsvolymer. Artik 053 är byggd kring en ARM Cortex R4-systemkrets på 320 MHz.
Innovationsprogrammet Smartare Elektroniksystem drar vidare med sin turné som ska hjälpa företag att lyfta sin konkurrenskraft genom att hitta forskningssamarbeten och tillhörande finansiering. Nästa stopp blir Uppsala den 8:e juni.
Det blir mer plats på labbänken om man integrerar vågforms- och mönstergeneratorn i oscilloskopet. Så resonerar Rohde & Schwarz och stoppar in en kraftfull modell med två analoga och fyra digitala kanaler i oscilloskopfamiljerna RTO2000 och RTE.
Svenska Greenely lanserar sin mobilapp i Kalifornien i samarbete med Stanforduniversitetet. Appen hjälper hushåll spara energi genom att förvandla det till en lekfull tävling.
Det indiska patentverket godkänner ett av Myfc:s nyckelpatent. ”Värdet av att närma oss global täckning för vårt allra första patent kan inte överskattas”, kommenterar Myfc i en pressrelease.
Världens mest exakta och minsta radarsensor som sveper från 76 till 81 GHz är vad Texas Instruments säger sig ha adderat till sin portfölj. Fem kretsar rullas ut till en början. Tre för fordon och två för industrin. Samtliga är enchipslösningar i CMOS.
Bevisningen i Waymos anklagelser om industrispionage mot Uber har hittills varit tunn. Men nu ger domaren Waymo rätten att göra efterforskningar. Utförlig dokumentation ska tas fram om vad Anthony Levandowski – Waymos tidigare stjärningenjör – ägnat sig åt sedan han bytte arbetsgivare till Uber.
Taxibolaget Lyft och Waymo – Googles systerbolag för självkörande bilar – inleder ett samarbete om att utveckla självkörning. Lyft har sedan tidigare ett samarbete med General Motors.
Med hjälp av radiosignaler från avlägsna svarta hål ska Onsalas tvillingteleskop – Chalmers nyaste mätinstrument – mäta hur jorden rör sig. Mätningen görs med millimeterprecision.
Den 18 till 20 juni är det dags för NordPac, en internationell konferens om byggsätt för mikroelektronik som ordnas av Imaps Nordic och IEEE CPMT Nordic. På talarlistan finns personer från bland annat Fingerprint Cards, IBM och Ericsson.
Biltillverkaren Nevs, med säte i Göteborg, ska presentera två nya konceptbilar under teknikmässan CES i Shanghai i juni. Bilarna bygger på Saab 9-3-modellen, är elektrifierade och kommer till en början att säljas i Kina.
Både Intel och Samsung har författat egna anklagelsepunkter i den rättegång som amerikanska konkurrensmyndigheten FTC bedriver mot amerikanska mobilteknikjätten Qualcomm.
Många tusen små satelliter kommer att skickas ut i rymden under de närmaste åren. Det är initierade analyshus överens om. För att ta del av New Space-boomen lanserade Uppsalaföretaget ÅAC Microtec i januari skalbara delsystem som hanterar data och kraft i småsatelliter. Nu tas nästa steg. Den svenskutvecklade processorkärnan Leon ska in i datamodulerna. Uppdraget kommer från Rymdstyrelsen.
Uppgifter om att Foxconn, som är världens största kontraktstillverkare och huvudleverantör till Apple, ska bygga en fabrik i USA blir allt hetare. Reuters uppger nu att bygget kan starta redan i höst.
42 miljarder dollar kommer marknaden för självkörningsteknik vara värd år 2025, och 70 miljarder år 2030. Här är några leverantörer som slåss om kakan.
Flera företag, och ännu fler företagssamarbeten, levererar olika delar av den hård- och mjukvara som krävs för att ge bilen tillräckligt med intelligens för att kunna köra sig själv.
Det finns ingen teknik klar för självkörande bilar ännu. Genombrottet sätts av de flesta till efter 2020. Och det är inte bara självkörningsalgoritmerna som återstår. Andra komponenter och en understödjande infrastruktur har sina egna gryende ekosystem.
Nu tar Arccore klivet till Palo Alto i Kalifornien. Här har Göteborgsföretaget öppnat ett kontor, som ska ta det närmare vad vissa anser är världens teknik-Mecka när det gäller att utveckla framtidens bil.
När taiwanesiska Andes nu växlar upp från 16 och 32 bitar till 64 bitar gör man det genom att helt enkelt addera 64-bitarsinstruktioner från den öppna cpu-arkitekturen RISC-V till sin egen instruktionsuppsättning.
Hur länge räcker batteriet? Frågan dyker upp som ett brev på posten så fort det handlar om små uppkopplade sensorsystem som förväntas leva flera år utan batteribyte. Farnells svar på frågan är en webbaserad kalkylator.
I september ska den första prototypen av den lilla eldrivna stadsbilen Uniti avtäckas. Det blir integrerade motorer i bakhjulen och en programvara som är baserad på open source med säkerhetslagar. Hur batteripaketet ska se ut eller hur detaljerna i interiören kommer utformas är två av många beslut som återstår att fatta.
Magnetiska minnen, MRAM, vinner allt fler socklar i fordonssystem. En väsentlig anledning är att minnet inte tappar data vid spänningsbortfall. Därmed går det snabbare att utveckla och verifiera ett system, samtidigt som firmware blir enklare och bootprocessen går snabbare. Här tittar vi på hur MRAM passar in i fordonstillämpningar.
Ingen som läser den här artikeln behöver övertygas om allvaret i säkerhetsfrågorna kring uppkopplade och självkörande fordon. Följderna av bristande säkerhet kan man bland annat läsa om i rapporten ”Remote Exploitation of an Unaltered Passenger Vehicle” av Miller och Valasek.
Istället för att köra runt med en bilradar för att se hur den uppför sig i trafiken går det snabbare och blir billigare att testa radarn med inspelade eller simulerade signaler. Dessutom kan man stressa systemet med situationer som skulle vara livsfarliga i verklig körning. Tekniken kommer från det lilla uppstartsföretaget Uniquesec i Göteborg.
Elektroniken går bra medan mekaniken går sämre vilket innebär att resultatet efter skatt för årets tre första månader bara blev 3,3 miljoner kronor mot 5,4 miljoner kronor i fjol. Detta trots att kontraktstillverkaren Hanzas omsättning ökade med nästan 12 miljoner kronor till 350 miljoner kronor.
På fredag den 12 maj startat världens första internationella festival i virtual reality tillägnad vetenskapen. Mottot är ”att synliggöra det osynliga". Här visar toppuniversitet som MIT, Stanford och Cern upp sina senaste VR-projekt. KTH är värd i dagarna tre.
BMW, Delphi, Ericsson, Here och Intel har invigt ett fordonslabb i Kalifornien med plats för utveckling av självkörningsteknik. Ericsson demonstrerade 5G.
Göteborgsföretaget Bluetest släpper en ny version av sin testkammare för små antenner som klarar högre frekvensband och fler kanaler, två funktionen som behövs för att kunna testa 5G-prototyper.
Scibase, Medfield, Imint, Smart Eye, ÅAC, Unibap, Raybased, Gapwaves, Edgeware och Tobii är några av de teknikbolag som prövat lyckan på börsen de senaste åren. Och dessutom lockat både kändisar som Christer Fuglesang och småsparare att satsa pengar.
I spalten intill den text du läser nu, kommer du på onsdag att kunna följa en direktsänd konferens från Sundsvall. Det är Mittuniversitetet som arrangerar ”Smart industri”.
Det tar bara några minuter att klicka hem en RISC V-cpu från amerikanska Sifives monltjänst i form av RTL-kod eller en bitström för en FPGA. Sifive säger sig vilja göra det mycket enklare att utvärdera, testa och köpa IP-kärnor.
Tata Technologies, dotterbolag till Tata Motors, har köpt Göteborgsföretaget Escenda Engineering, en teknikkonsult med starka band till bilindustrin. Köpet är ett led i det indiska företagets europeiska tillväxtstrategi.