JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericsson tappar andelar
Sony Ericssons andel av världsmarknaden för mobiltelefoner är nu nere i 1,9 procent, och företaget riskerar att hamna utanför tio i topplistan över mobiltillverkare.
Analyshuset Gartners rapport om mobilmarknaden under årets första kvartal är ingen munter läsning med nordiska ögon. Förvisso är Nokia alltjämt världens största mobiltillverkare, men marknadsandelen har minskat till 25 procent, jämfört med 31 procent motsvarande kvartal i fjol. Och Sony-Ericsson tappar till 1,9 procent, ner från 2,7 procent.

De stora vinnarna är Apple och HTC. Apple sålde mer än dubbelt så många Iphone under kvartalet som motsvarande kvartal i fjol, och HTC närapå tredubblade sin försäljning. Även ZTE och RIM gick framåt.

Rankingmässigt innebär förändringarna att Sony Ericsson gått från världens femte till världens nionde största mobiltillverkare på ett år. Apple, HTC, ZTE och Motorola har alla passerat det svensk-japanska företaget. Och på tionde plats lurar snabbväxande Huawei.

Noterbart är också att gruppen Övriga växer så det knakar. Hela 36 procent av alla mobiler som såldes under första kvartalet i år härrör från tillverkare utanför de tio största, en ökning från 29 procent motsvarande kvartal i fjol.

Slutsatsen blir att Sony Ericssons kräftgång inte behöver fortsätta särskilt länge innan företaget hamnar utanför de tio största.

Trenden för Sony Ericsson är desto mer oroande då företaget aktivt styrt om sin portfölj till det mest snabbväxande segmentet, alltså smartmobiler. Denna nisch ökade sin försäljning med 85 procent över året, och står nu för 24 procent av totalmarknaden, räknat i antal mobiler.

Även operativsystemsmässigt har Sony Ericsson satsat på den mest snabbspringande hästen – Android. Enigt Gartner fanns Android i 36 procent av de sålda smartmobilerna under första kvartalet i år, upp från 10 procent i fjol. Symbian fanns i 27 procent – ner från 44 procent – och Apples IOS fanns i 17 procent av dessa.

Att Sony Ericsson trots dessa förutsättningar minskade sin försäljning från 9,9 till 7,9 miljoner mobiltelefoner under perioden är onekligen anmärkningsvärt.

Totalt såldes 428 miljoner mobiler under kvartalet, en ökning med 19 procent. Men Gartner tror att ökningen kunde ha varit ännu större om det inte vore för lageruppbyggnaden hos återförsäljarna. Flera tillverkare av smartmobiler har lanserat modeller som ännu inte nått marknaden, och Gartner tror att många konsumenter därför skjutit upp sina inköp.

Samtidigt påpekar Gartner att katastrofen i Japan haft en mindre påverkan på mobilmarknaden än vad många analytiker tidigare förutspått. För närvarande finns produkter för 6-7 veckors försäljning i lager hos mobilförsäljarna, och därtill finns komponenter för cirka 4 veckors produktion i olika led i försörjningskedjan. Gartner tror därför på en stark försäljning under årets andra hälft.

– Under tredje kvartalet faller allt på plats, och vi kommer att ha ett mycket starkare fjärde kvartal än vi haft på många år, säger Carolina Milanesi, analytiker på Gartner, till nyhetsbyrån Reuters.

Gartners totalprognos för året lyder på 1,79 miljarder sålda enheter, upp 12 procent från 2010.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)