Han menar att den ökande användningen av mobiler, molntjänster och sociala medier ställer krav på att företagen i framtiden kan erbjuda snabbare och effektivare tillgång till data. Pengarna som IBM nu satsar är öronmärkta till bättre flasminneslösningar i lagringssystem och servrar.
Som en del i detta ska företaget öppna tolv kompetenscenter i världen – däribland Tyskland och Frankrike – där potentiella kunder ska kunna uppleva hur flashbaserade lösningar kan öka prestanda i realtidskritisk verksamhet, som exempelvis kreditkorts- och aktietransaktioner samt i olika tillverknings- och beställningssystem. Enligt IBM kan flashtekniken minska transaktionstiden i dessa system med mellan 80 och 90 procent, jämfört med idag.
Det var i augusti i fjol som IBM köpte flashdisktillverkaren Texas Memory Systems för en hemlig summa, men som av olika media spåddes till cirka 100 miljoner dollar (länk).
Nu släpper IMB en flashdiskportfölj – kallad FlashSystem – som är baserad på Texas Memory Systems teknik. Flashdisken döpt till FlashSystem 820 är stor som en pizzakartong,den kan lagra 24 terabyte data och är enligt IBM 20 gånger snabbare än en klassisk hårddisk.