JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ska bilen ta ratten när föraren är ledsen?

adasochjag

Ska bilen ta ratten när föraren är ledsen?

Trötta bilförare, arga bilförare och ledsna bilförare är inga bra bilförare – kanske borde elektroniken sänka tröskeln till att ta kontrollen över bilen då? Det är en av frågorna som ställs i EU-projektet Adas & me, som leds av den svenska myndigheten VTI (Väg- och transportforskningsinstitutet).

30 privata och offentliga organisationer från 11 olika länder deltar i Adas & me som ska utveckla förarstöd för ökad säkerhet och miljövänligare transporter.

Adas & me ska utveckla system som kan läsa av när föraren börjar bli trött, ouppmärksam eller påverkad av känslor och därefter bedöma hur man lämpligen övergår till, eller från, automation beroende på både förarens och bilens förmåga och på trafiksituationen.

Budgeten är 89 miljoner kronor under 3,5 år. Projektet är det största som VTI någonsin koordinerat.

– Det är just nu stor glädje på VTI efter beskedet, skriver VTI i ett pressmeddelande

– VTI har välkänd kunskap och forskning i framkant när det gäller automatiserad körning, men även av koordinering av EU-projekt, och nu tar VTI ytterligare ett steg för att leda forskningen framåt. Ett stort sådant.

Projektet startar i september. Såväl förare av bil, lastbil, buss och motorcykel kommer att studeras
Förutom VTI deltar från Sveriges håll Scania, Autoliv, Smarteye, Stressforskningsinstitutet och Uppsala universitet.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)