Krossa norska elbilsbatterier och dela resterna med en aluminiumtillverkare. Det ska svenska Northvolt göra. Deras gemensamma anläggning ska stå klar i Fredrikstad i Norge år 2021.
Europas högsta koncentration av elbilar finns i Norge. Så dit vänder sig nu svenska Northvolt för att hitta batterimaterial. De egna batterierna kommer inte att nå slutet på sina livscykler på många år – de börjar inte ens produceras förrän nästa år.
Så för att få material att arbeta med i sin kommande återvinningsanläggning i Skellefteå, vänder sig bolaget nu till Norge. I Fredrikstad, vid Norges södra kust på gränsen till Sverige, sätter Northvolt upp en anläggning som ska sönderdela norska elbilsbatterier och sortera upp resterna i två högar – aluminium och så kallad svart massa.
Den svarta massan med värdefulla återvinningsmaterial ska fraktas till Nortvolts återvinningsanläggning i Skellefteå. Aluminiet går till en norsk partner i projektet, aluminiumtillverkaren Hydro.
Hydro är sedan tidigare en investerare i Northvolt. De två bildar nu det gemensamma bolaget Hydro Volt. Från start kommer Hydro Volt att processa 8000 ton batterier årligen. Därefter kommer volymerna med tiden att öka.
Northvolts återvinningsprocess i Skellefteå kommer att vara integrerad med batteritillverkningen. Pilottester av återvinningsproceduren startar senare i år. Den ska tas i skarpt bruk år 2021. År 2030 ska enligt planen hälften av Northvolts råmaterial komma från återvunna batterier.
Fredrikstad är redan en batteristad. Där finns bolaget Batteriretur som är störst i Europa på att samla in batterier från elbilar.