Nu väcks åtal mot den tekniker som satt bakom ratten i den experimentella självkörande bil som den 18 mars år 2018 körde på och dödade Elaine Herzberg i Tempe, Arizona. Teknikerns arbetsgivare Uber har tidigare undgått åtal.
När Elaine Herzberg den ödesdigra kvällen ledde en cykel lastad med kassar över motorvägen, misslyckades styrsystemet i Ubers experimentella självkörande Volvo att tolka motstridiga signaler från bilens sensorer.
Den hade heller ingen fungerande plan B för att hantera detta misslyckande utan körde på Elaine Herzberg utan att bromsa. Bilens programvara initierade en undanöver först när det var för sent.
Den amerikanska haverikommisssionen NTSB presenterade i november sin utredning av de omständigheter som ledde till olyckan. Utöver bilens algoritmer pekade NTSB ut en undermålig säkerhetsorganisation på Uber. Bristande säkerhetskrav från myndigheter fick också en del av skulden.
Varken myndigheter eller Uber har hittills ställts till svars för olyckan. Istället väcks nu åtal mot teknikern bakom ratten.
Det finns bevis för att hon inte gjorde sitt jobb att övervaka fordonets självkörning. Hon tros att ha tittat på strömmande video i sin mobil under stora delar av resan den kvällen. Hon videofilmades i förarhytten och under den sista tiden innan olyckan hade hon inte uppmärksamheten mot vägen fram för sig.
På grund av detta åtalas hon nu för vållande till annans död. Det rekommenderade straffet är sex års fängelse.*
Ta del av Elektroniktidningens utförliga bevakning av händelsen i vårt arkiv (länk till sökning).
FOTNOT
* Artikeln använde tidigare fel begrepp (”dråp”). Hon åtalas för ”negligent homicide”.