Först Ford och därefter General Motors har tackat ja till Teslas erbjudande om att använda Teslas snabbladdstationer. De byter till och med till Teslas kontaktdon.
I februari i år tog USA-presidenten Joe Biden och Tesla-vd:n Elon Musk i hand på att Teslas laddstationer skulle öppnas upp i USA. Både snabbladdare och destinationsladdare.
Fler biltillverkare väntas följa GM och Ford i spåren och ansluta sig. För Tesla har kontrakten med GM och Ford uppskattats vara värda kring 30 miljarder kronor till år 2030.
Till att börja med kommer GM- och Fordbilar att använda adaptrar, men de kommer fortast möjligt, från 2025, dessutom att börja utrusta sina nytillverkade bilar med de NACS-kontaktdon som Tesla använder, istället för standarden CSS som är den vanligaste i USA och Kanada.
CSS är en standard, men i och med att Tesla leder elbilsmarknaden så stort i Nordamerika – 60 procent av nybilsförsäljningen under första kvartalet i år i USA – så är NACS-laddkontakten den större av dem.
Addera Ford och GM:s säljsiffror så äger de tre 72 procent av elbilsmarknaden. Addera elbilstillverkaren Aptera, som också sagt att den tänker använda NACS, så har du – fortfarande 72 procent – för det är en uppstart som inte hunnit tillverka några bilar ännu.
Men fler elbilstillverkare vänta hänga på även vad gäller kontaktdonet – det ser ut som om Nordamerika kommer att standardisera på NACS.
CSS-organsationen Charin (Charging Interface In) är mycket kritisk till att Ford och GM byter kontaktdon och påpekar bland annat att NACS-kontakten inte gått igenom någon standardiseringsprocess där alla intressenter fått komma till tals och ge bidrag.
CCS betyder ”Combined Charging System” och är en standard. NACS betyder ”North American Charging Standard” men är Teslas eget verk och att den innehåller ordet ”standard” är marknadsföring – som dock ju nu ser ut att ha blivit en självuppfyllande profetia.
Tesla har alltid varit sugen på att se andra tillverkare standardisera på dess tekniska lösningar och i november i fjol meddelade Tesla att NACS-designen var licensfri.
Kanadensiska laddnätet Flo, med 90 000 installerade laddare, har meddelat att det tänker stödja NACS, liksom ABB och EV Go. Fler tillverkare av laddstationer väntas följa efter.
Bytet gäller bara kontaktdonen. Tesla använder egna protokoll men ingen har sagt något om att Ford och GM skulle byta ut CSS-protokollen – som Tesla stöder redan sedan tidigare.
NACS-laddstationer kommer att få ta del av USA:s frikostiga subventioner för elektrifiering. Villkoret är att laddstationen dessutom stöder CCS.
I Europa använder Tesla varken NACS eller CSS1 som kontaktdon, utan CCS2.