Den österrikiska kontraktstillverkaren Steyr Automotive meddelar att företaget slutit en preliminär överenskommelse med de nya ägarna av Volta Trucks. Inget sägs dock om när produktionen kan återstartas.
Volta Trucks ansökte den 16 oktober i fjol om konkurs sedan pengarna tagit slut. Den utlösande faktorn var att företagets amerikanska batterileverantör försattes i rekonstruktion i början av augusti.
Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör inträtt i amerikansk Chapter 11 skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, och har successivt lett till ökad osäkerhet hos olika intressenter samt till slut, trots stora ansträngningar, omöjliggjort finansiering, skrev företaget i ett pressmeddelande i samband med konkursbeslutet.
Volta Trucks bildades 2019 av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen och hade sitt huvudkontor i Stockholm. Totalt tog Volta Trucks in ca 3,6 miljarder kronor.
Företagets lastbil kallad Zero började tillverkas i april 2023 av Steyr Automotive i Österrike. Den är på sexton ton och designad för godstransporter i städer med en centralt och nedsänkt förarplats.
Batterierna är från amerikanska Proterra med en kapacitet på 160 till 200 kWh vilket ger en räckvidd på 150 till 200 km med en toppfart på 80 km/h.
Även den integrerade drivlinan och motorn som sitter i bakaxeln är amerikansk, från Meritor.
Volta Trucks räddades i slutet av 2023 av Luxor Capital, som var en av de största långivarna, och har startat om som Volta Commercial Vehicles. Avtalet med Steyr ser ut att innebära att produktion är på väg att återstartas.