JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Celsius bilradar på väg i juni

Sanningens ögonblick närmar sig för den bilradar som sedan 1997 utvecklas och marknadsförs gemensamt av Celsiustech Electronics och Autoliv.


I höstas skulle företagen börja bygga en första prototypserie på 20 enheter och produktionsstarten planerades till 2001. Det uppgavs i 1999 års tredje nummer av Celsiustechs personaltidning Technet.

Idag vill ingen som arbetar med bilradarn kommentera projektet.

- Återkom om några månader. Då hoppas jag kunna svara på dina frågor, säger Åke Jönsson, försäljningschef på Autoliv.

- I juni kan jag nog berätta var vi står, säger Pontus DeLaval, chef över bilradarns projektledare på Celsiustech Electronics.

- Just nu kan jag inte berätta någonting om projektet. Vi är inne i ett känsligt skede just nu och jag kan inte alls kommentera produktionen.

Det var under våren 1998 som man beslutade att bilradarn skulle omfatta såväl intelligent farthållning som kollisionsvarning, de båda funktioner som ingår i de 20 prototyperna.

Prototyperna bygger på en millimetervågsenhet framtagen inom Celsiustech, som visat mycket bättre prestanda än de som köpts in utifrån. En annan av nyckelkomponenterna är en digital asic för signalbehandlingen som man utvecklat tillsammans med andra företag.

Enligt Technet förbereds en produktionslina för millimetervågsenheten på Celsiustech i Järfälla. Prototyperna har konstruerats på Celsiustech Electronics men är byggda hos Autoliv i Motala där man också planerar att dra igång serieproduktionen.



Dyra enheter


I höstas hade man ännu en bit kvar tills man fått ner priset till en kommersiellt rimlig nivå. Såväl millimetervågsenheten som delar av radarn var för dyra.

Den som väntar på något gott väntar tydligen aldrig för länge. Första spadtaget till bilradarn tog Celsius redan våren 1992. I Elektroniktidningen nr 8/1994 sade Lars Eriksson, som då var systemansvarig för radarn, att man hoppades sälja många miljoner enheter per år till bilindustrin i början av år 2000. I juni i år kanske vi äntligen får veta om och när radarn ska gå i produktion.

Erika Ingvald

Frilansjournalist

www.celsiustech.se/electronics/sensors/bilradar/ACC.htm



Ser 200 m framåt


Bilradarn bygger på högfrekvent millimetervågselektronik. Radarantennen som är 20 centimeter bred monteras i bilens front. Den känner avståndet till framförvarande fordon och förmedlar informationen till farthållaren som justerar gas och broms.

Kollisionsvarningsfunktionen ser till att föraren varnas för en potentiell fara och om ingen åtgärd vidtas ser systemet till att bilen bromsar. Bilradarn ser cirka 200 meter. Föremål som finns inom 150 meters avstånd klassificeras av radarn. Fast eller rörligt? På, ovanför eller vid kanten av vägen? Vilken riktning har det?

Bilradarn struntar i alla irrelevanta föremål, som mötande föremål och kollisionsbarriärer. Den urskiljer bilar i olika filer. Den mäter hastighet och avstånd oberoende av varandra vilket förenklar signalbehandlingen. Varken mörker eller dåligt väder lär ska påverka funktionen.

EI

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)