JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Det går nog fortare än vi tror

De stora visionerna lyste med sin frånvaro när Elektroniktidningen samlade ett antal prominenta bransch- och industriaktörer till ett rundabordssamtal om Internets betydelse för komponentdistributionen. Visst, Ericssons katalogdistributör tror att man kommer att kunna öka sina marknadsandelar genom att vara först med en virtuell katalog. Och alla håller med om att Internet är ett utmärkt medium för att skaffa färska datablad.

Påfallande många verkar ändå vilja vänta och se en stund till. Entusiasmen för det - i den här branschen - nya mediet är knappast öronbedövande.

Man kan ju tänka sig ett helt batteri nya tjänster där Internet är den gemensamma nämnaren. Den kompletta, totalt sökbara virtuella katalogen - en samkörning av samtliga befintliga kataloger - där användaren lätt hittar samtliga komponenter på marknaden och kan välja köpställe efter pris eller någon annan favoritfaktor låter kanske vänta på sig. Men en del olika marknadsbarometrar har börjat dyka upp, med information om prisförändringar, allokeringssituationer och annat matnyttigt.

Konstruktörshjälp, mer avancerad än datablad, borde också kunna fungera. Inom Ericsson och ABB finns interna nät - Intranet - med diskussionsforum i olika konstruktionsfrågor. Något liknande borde det finnas intresse för i ett bredare sammanhang.

Man kan också tänka sig ett virtuellt, kundanpassat nyhetsbrev. Användaren kan då prenumerera på dedikerad information från de intressantaste tillverkarna och distributörerna.

Något som Internet med säkerhet kommer att medföra är en ökad prispress på komponenter. Idag är komponenter billigare i Norge än Sverige, och dyrare i Italien. Inte särskilt många mindre kunder känner till exakt hur stora skillnader det är frågan om.

Rimligtvis kommer det globala informationsutbytet att minimera dessa skillnader. I de fall skillnaderna är befogade och inte bara historiskt motiverade kommer distributörerna att tvingas motivera prisskillnaderna bättre än idag. Den tendensen har vi inte sett ännu.

Det är förvånande att så få aktörer i den här branschen går på offensiven. Men det lämnar å andra sidan fältet öppet för den som tar tillfället i akt. Det gäller både sälj- och köpsidan.

För utvecklingen på Internet kommer att gå fortare än vi tror. Det har den ju gjort hittills.

Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)