JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Var tredje gör indesign

Framöver finns det inte utrymme för mittemellanstrategi.

Några få riktigt stora volymdistributörer och ett flertal mindre, mycket hårt nischade, företag kommer att utgöra distributionsbranschen om några år tror Kenneth Engestang, vd på Memec Scandinavia.



- Arrow, Avnet och Veba Electronic är de enda stora distributörerna som kommer att finnas kvar om fem år, säger Kenneth Engestang.

Istället kommer ett antal mindre bolag som är specialiserade inom sina nischer att utvecklas innan mars 2003, då han spår att nästa nedgång i komponentbranschen är att vänta.

- Produkterna blir mer komplicerade det gör att produkt- och systemkunskaper inom ett visst område blir viktigare. Jag tror inte de stora distributörerna kommer att klara att tillhandahålla de kunskaper som krävs, säger Kenneth Engestang.

Hos det egna företaget är redan idag djupa produkt- och systemkunskaper kärnan i verksamheten. Här jobbar 17 personer, varav fyra är rena applikationsingenjörer.

Samtidigt är två, av totalt tre, produktchefer också applikationsingenjörer. Slutsatsen är att mer än en tredjedel av personalen kan hjälpa till med tekniska lösningar, alltså in-design, ute hos kunderna.

- Men vi är också volymdistributör åt exempelvis Ericsson. Logistikmässigt har vi samma resurser som andra, säger Kenneth Engestang.

Kan teknikstöd centraliseras?

- Allt teknikstöd kommer att ligga lokalt även framöver. Det är det som differentierar oss från andra.

Har ni råd att tillhandahålla teknikstöd framöver?

- Våra produkter går inte att sälja utan teknikstöd.

- Alla tillverkare som vi representerar sätter en oerhörd vikt vid att vi kan ge tekniksupport och kunderna frågar efter teknikstöd.

Vilka leveranstider gäller inom Sverige?

- Order före 17.00 svensk tid går från vårt lager i England samma dag och levereras före lunch dagen efter inom storstadsområden.

Hur agerar ni vid komponentbrist?

- Via ett nätverk kan vi se vad som finns tillgängligt på alla Memecs lager världen över. Samtidigt jobbar vi intensivt med tillverkarna för att få prioritet på leveranse.

- Om det är nödvändigt går vi ut på spotmarknaden. Det viktigaste är att kunna fullfölja leveranser.

Hur ser ni på Internet?

- Nätet är en viktig informationsplattform. Internet kommer att bli dominerande i den dagliga kommunikationen.

Påverkar näthandeln den egna verksamheten?

- Helt självklart. Dagens EDI-lösningar kommer att förändras till Intranetlösningar. Det blir lättare att handla över Internet, men det gäller nog mer katalogdistributionen. Istället kan teknikstöd över nätet vara en tänkbar lösning framöver, kanske om två-tre år, säger Kenneth Engestang.

Kan uppstickare hota dagens komponentdistributörerna genom att börja sälja standardkretsar direkt via webben?

- Ja, på sikt måste vi också kunna erbjuda e-handel, åtminstone för vissa kunder.

- Däremot tror jag inte att FPGAer och andra komplicerade kretsar kommer att säljas över Internet. Tillverkarna vill inte det, säger Kenneth Engestang.

Går det att tjäna pengar på komponentförsäljning framöver?

- Ja, om man kan leverera ett mervärde. Vi ger teknikstöd, men vi arrangerar också studieresor och seminarier. Dessutom har vi gjort en cd-rom med applikationslösningar.

Vilka kunder är de viktigaste?

- Alla är viktiga men på olika sätt.

- Vissa köper mycket, medan andra har projekt med stor utvecklingspotential. Vissa har smart utvecklingsavdelning, medan återigen andra ger feedback som är viktig för oss, säger Kenneth Engestang.

Hur är samarbetet mellan de mindre nischdistributörerna och de större breda distributörerna?

- I Sverige samarbetar vi bara med Elfa.

Konkurerar ni med Dipcom och Ginsbury Electronic ?

- Ja, Dipcom är en av våra uppenbara konkurrenter. Men vi samarbetar också mot vissa stora kunder, säger Kenneth Engestang.

Anna Wennberg



Memec Scandinavia blir Unique Memec




Memec PLCs Europadel har hittills byggts upp av en mängd små oberoende bolag. Från och med årsskiftet skall dock de europeiska företagen organiseras på samma sätt som de asiatiska företagen i Memecgruppen gör idag. Det innebär att man skall dela upp organisationen efter vilka tillverkare företagen representerar och inte efter det geografiska område man tillhör.


Konsekvensen blir att de tre svenska komponentdistributörerna byter namn. Memec Scandinavia blir Unique Memec, Ginsbury Electronics blir Impact Memec, medan Dipcom Electronics blir Insight Memec - precis som alla andra företag i den europeiska Memec-gruppen som representerar flaggskeppet Xilinx

- Den nya organisationen gör att det blir lättare att se oss som ett större företag med genomtänkt strategi. Däremot ändrar vi inte vår grundfilosofi, säger Kenneth Engestang.

Den största förändringen för Memec Scandinavia - förutom namnbytet - är att företaget börjar representera amerikanska Intel från december i år, medan Raychem går till Dipcom.

AW



Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)