JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Gyrot håller dig kvar på vägen

Ett litet mikromekaniskt gyro i kvarts kan göra bilkörningen säkrare. Det hoppas i varje fall Jan Söderkvist, innovatör och småföretagare.

Genombrottet ser ut att vara nära för Jan Söderkvists mikromekaniska gyro. Tyska Temic har tecknat en licens för biltillämpningar och företaget har också hunnit med att göra produktionsanpassningen.

- Temic har levererat prover till bilindustrin i över ett år, men ingen biltillverkare har ännu gått ut och annonserat att man ska använda gyrot, säger Jan Söderkvist som driver företaget Colibri Pro Development i Täby.

Han än ändå förhoppningsfull:

- Det borde ske inom något år.

Men vägen dit har varit lång. Förstudien gjorde han redan 1984 och arbetet med Temic har pågått i över tre år.

- Temic ser flera tillämpningar för gyrot. Den som ligger närmast till hands är en förbättring av bilen ABS-system, förklarar han.



Rotationshastigheten


Gyrot ger information om hur bilen rör sig runt centrumaxeln och informationen kan användas för att till exempel förbättra kurvtagningen eller häva en sladd.

- De flesta delarna för den typen av system finns redan i bilen. Det är små förändringar som behövs, som en vinkelsensor på ratten, för att få ett fungerande system.

Andra möjliga användningsområden är förbättrade krockkuddar. Dagens system löser exempelvis inte ut om bilen voltar. Gyrot skulle också kunna används för aktiv fjädring.



Kvarts - inte kisel


Gyrot är uppbyggt av kvarts, ett material som förutom kisel också innehåller syre. Kvarts är långtidsstabilt, temperaturstabilt och piezoelektriskt. Det sistnämnda innebär att materialet genererar en elektrisk signal när det töjs och omvänt kan man få det att utvidga sig med en elektrisk signal.

Jan Söderkvists gyro är uppbyggt som en 7 mm lång stämgaffel. Den sätts i självsvängning av en elektrisk signal som injiceras i de båda skänklarna.

När stämgaffeln roteras runt sin längsaxel vill skänklarna stanna kvar i sitt ursprungliga plan. Rotationen får dem att böja sig ut ur planet och amplituden är proportionell mot rotationshastigheten och kan mätas i form av en elektrisk ström.

- Vid den minsta upplösningen på 0,1°/sek är amplituden inte mer än 1/10 atomradie.

Med Temics version går det att mäta upp till ±75°/sek även om det normala intervallet är ±5 till ±10°/sek. Noggrannheten är några få grader per sekund.

PH

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)