JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Miljösatsningar ger konkurrensfördelar

Satsningar på miljöarbete inom elektronikbranschen kommer att bli en konkurrensfördel i framtiden. Många företag underskattar dock svårigheterna med att få fram relevant information om sina produkter.
En undersökning rörande miljömedvetenheten hos elektronikföretagen i Norden visar att en överväldigande majoritet av de tillfrågade tror att miljöarbete ger positiva konkurrensfördelar. över 90 procent av företagen anser att miljösatsningar kommer att ge konkurrensfördelar i framtiden. Ett företag av fyra uppger att de ser positiva effekter av sina miljösatsningar redan idag.

Men Dag Ausen som jobbar på det norska forskningsinstitutet Sintef och har sammanställt undersökningen, anser att många av företagen i undersökningen underskattar miljöfrågornas komplexitet.

- Nära hälften av företagen har svarat att de skulle kunna redovisa materialinnehållet i stort sett alla deras produkter, säger han.

- Det är förvånande med tanke på att mycket få företag i världen har kunnat redovisa materialdata på komponentnivå hittills.

- Det tyder kanske på att en del av de svarande inte inser svårigheterna i att få fram miljörelaterad information.

Undersökningen gjordes av det nordiska samarbetsprojektet Green Pack under förra hösten med stöd av Nordiska Industrifonden. I Green Pack ingår svenska IVF, norska Sintef, danska IPU samt finska VTT. Sammanlagt 80 företag från de fyra länderna har deltagit i undersökningen.


Lisa Ringström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)