JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Philips till Eurodis

Från den 1 mars börjar Eurodis sälja produkter från Philips Semiconductor i alla de nordiska länderna. Philips är den andra stora nykomligen till Eurodis på kort tid - den 1 februari började man sälja ST Microelectronics.
För några veckor sedan började Eurodis distribuera ST Microelectronics, och man sa då att ST skulle bli det viktigaste fabrikatet. Nu har Eurodis även skrivit avtal med Philips Semiconductors, och allt tyder på att dessa två fabrikat blir lika viktiga.

- Målet är att Philips ska stå för drygt 100 miljoner kronor i omsättning på två år. I så fall blir Philips ett av de största fabrikaten hos oss, säger Ulf Gladh på Eurodis.

Idag distribueras Philips halvledare här av jättarna Arrow och Avnet , men det fanns uppenbarligen behov av ytterligare en försäljningskanal. Och eftersom man jobbat med Eurodis i andra europeiska länder under lång tid så var valet inte svårt.

- Eurodis är vår tredje viktigaste distributör. De är duktiga på teknik, och kan konsten att skapa behov hos kunderna genom att få dem att konstruera in våra komponenter. De är också bra på systemstöd, berömmer Wulf Roterberg, distributionsansvarig på Philips Semiconductor.

- Vi kommer att ha fem personer som i huvudsak jobbar med Philips. Men en såhär stor huvudman påverkar förstås alla i hela företaget, säger Ulf Gladh.

Eurodis klev in på den nordiska marknaden då man köpte Ericssons distributionsverksamhet i höstas. Med Philips och ST har man definitivt stärkt sin position. Lyckas man dessutom få ihop ett avtal med någon stor tillverkare av passiva komponenter, vilket ingår i planen, så är positioneringen i stort sett klar. För någon mer stor halvledartillverkare finns det inte rum för i dagsläget. Snarare funderar man på att avveckla några mindre strategiska fabrikat.

- Idag representerar vi omkring 100 tillverkare. Men de 20 viktigaste står för mer än 80 procent av försäljningen. I längden går det inte att representera för många små tillverkare - vi tappar fokus då, säger Ulf Gladh som dock inte utesluter att någon strategisk men mindre tillverkare kan komma ombord om synergin stämmer.

Påpekas bör att Norden står för 20 procent av Eurodis försäljning i Europa, trots att denna marknad enbart utgör 9 procent av den totala Europamarknaden.


Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)