- Elfa har ett oerhört starkt varumärke. Det vill jag bygga vidare på, och det är viktigt för den framtida expansionen kring östersjön som redan påbörjats, säger han.
Både han och hans företrädare Per Lindberg säger att tidpunkten för vd-bytet är rätt. Elfa hade under 1998 ganska stora bekymmer, då flytten till de nuvarande lokalerna i Veddesta och samtidigt införde ett nytt datorsystem medförde en hel del problem. Under 1998 gick man också med 25 miljoner i förlust.
Nu ser företaget dock ut att ha kommit ur svackan. 1999 var vinsten kring 25 miljoner, och under 2000 låg man på en lönsamhet kring 7 procent av omsättningen, vilket är bra i den marginalpressade distributionsbranschen.
Satsningen på Internetförsäljning har hela tiden gått framåt. Förra året ökade Internetandelen av den totala försäljningen med en procent per kvartal, så att den nu står för 20 procent.
- Det är imponerande. Det visar att företaget har bra struktur för logistik och distribution, säger Bo Lindqvist.
- Utvecklingen kommer säkerligen att fortsätta. En rimlig målsättning är att Internetandelen ska dubbleras på tre till fem år, säger han.
En konsekvens av Internetsatsningen är att Elfas katalog minskar upplaga. Sedan Internetkatalogen drogs igång har den svenska upplagan minskat med ungefär 15 000 exemplar, till 80 000. Därtill kommer 40 000 exemplar för de internationella marknaderna.
Avgående vd Per Lindberg kommer att finnas kvar i företaget fram till sommaren 2002, då han vid 57 års ålder går i pension, enligt en tidigare överenskommelse med styrelsen och ägarna.
- I första hand ska jag försöka hjälpa Bo så mycket som möjligt. Jag vill till exempel gärna vara med på mässor och liknande. Men jag kommer också att fortsätta med en del andra engagemang, bland annat ordförandeskapet i IM-föreningen, säger han.
Adam Edström