JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Biltillverkarnas busskrig eskalerar

Heter nästa feltoleranta databuss TTP eller Flexray? Svaret på den frågan delar bilindustrin i två läger.
Att det behövs en ny, feltolerant databuss som kan ersätta dagens hydrauliska och mekaniska lösningar för till exempel styrning, adaptiv farthållning och antikollisionssystem är alla överens om. Det striden gäller är om det ska bli Time-Triggered Protocol, TTP, eller Flexray som anförtros att transportera signalerna mellan de olika elektroniksystemen. Nyligen har General Motors tagit ställning för Flexray medan PSA Peugeot Citroen valt TTP, skriver EE Times.

I TTP-lägret finns sedan tidigare Audi, Volkswagen, Honeywell och Delphi Automotive Systems medan Flexray backas upp av Daimlercrysler, BMW, Motorola, Philips och Bosch.

- GM:s stöd betyder mycket. Tillsammans med Daimlerchrysler har de en stor del av marknaden, säger Paul Hansen som ger ut nyhetsbrevet The Hansen Report on Automotive Electronics.

TTP-bussen utvecklades ursprungligen vi universitetet i Wien och anses mycket robust. Den är tidsmultiplexerad och har en övervakningsfunktion som förhindrar att en enskild nod kan blockera bussen. Det finns också funktioner som gör att en nod kan upptäcka fel om signaler uteblir.

Flexray anses bland annat av Nasa vara något mindre mogen men fungerar bättre i en tillverkningsmiljö. Vilket är en fördel för bilindustrin som lanserar nya modeller varje år.

Flexray bygger på dynamiska tidsluckor och ska kunna hantera upp till 64 noder. Det finns två kanaler med 10 Mbit/s vardera. även Flexray har en övervakningsfunktion som förhindrar att en enskild nod blockerar bussen.

Att utse en vinnare är inte helt lätt även om Flexray ser ut att ha ett övertag. Helt omöjligt är det inte att de båda lägren förenas kring en gemensam kompromiss.


Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)