- Det stämmer på sätt och vis, de kan aldrig bli lika snabba som testare med fast fixtur, men det går i alla fall att korta testtiden rejält.
Det patenterade tricket är att mäta motstånd och kapacitans i alla nät på det kort som ska testas och sedan jämföra med sparade värden som mätts på ett felfritt kort. Har några värden ändrats har det sannolikt uppstått en kortslutning, och den får man i så fall leta rätt på med noggrannare metoder. Om allt stämmer har man å andra sidan klarat sig med färre mätningar.
MTS 500 Condor har fyra prober som styrs i X-Y-led av stegmotorer med en precision på 40 μm. De rörliga delarna vilar på en luftkudde för att minska slitaget. I höjdled klarar proberna av att lyfta sig 50 mm. Under transportbandet där korten passerar kan man montera en fast fixtur med upp till 1 024 testpunkter, alternativt kan man sätta in enstaka fast monterade prober.
- Drivspänning och jord behöver man så gott som alltid vid ett test, så det är en bra idé att ha åtminstone dem som fasta prober på undersidan. Det sparar mycket tid.
Samma data som in-circuittest
Instrumentet programmeras genom att man importerar geometridata och uppgift om vilka komponenter som används direkt från sitt cadproram; Digitaltests styrprogram kan läsa ett femtiotal sådana dataformat. Parametrar för komponenterna hämtas ur en särskild komponentdatabas, vilket innebär att Condor har tillgång till samma information om komponenterna som en in circuit-testare, och även gör samma sorts mätningar. Man kan alltså använda den som en sådan också, om man vill.
Digitaltest har också adaptrar för de flesta typer av fasta fixturer, samt importfilter för program skrivna för andra flying probe-testare. Tanken är att man ska kunna uppgradera till en Condor oavsett vilken utrustning man hade innan.
Condor är den största modellen i Digitaltests serie. Den kostar runt 2 miljoner kronor i grundutförande.
Lennart Pettersson