JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Var fjärde får lämna Sensonor

Norska mikromekaniktillverkaren Sensonor är på väg att stöpas om till ett renodlat produktionsbolag för att få stopp på förlusterna.
Sensonor grundades 1985 och är noterat på Oslobörsen. Företaget är en av pionjärerna på mikromekaniska accelerometrar till krockkuddar men har på senare år breddat verksamheten till att även omfatta trycksensorer för däck liksom kontraktstillverkning av mikromekaniska produkter. För två år sedan startade man också ett dotterbolag för att utveckla och marknadsföra trycksensorer till flygplansindustrin och till den medicinska industrin.
I de senaste fyra årsboksluten redovisar företaget en samlad förlust på 550 miljoner norska kronor, vilket motsvarar cirka 690 miljoner svenska kronor. För första halvåret i år har verksamheten gått med 25,3 miljoner norska kronor i förlust och ledningen har dessutom aviserat en nedskrivning på 306 miljoner norska kronor för innevarande år. En stor del av förlusterna kan hänföras till den misslyckade tredje generationen av accelerometern som gick under beteckningen SA30.

Sensonor kommer att reducera antalet anställda från 200 till cirka 150 personer för att få stopp på förlusterna. Neddragningarna ska dock inte påverka produktionen, skriver den norska tidningen Tønsbergs Blad.

För att överleva måste dessutom kassan fyllas på. Företaget håller på att ta in 90 miljoner norska kronor från nuvarande ägare men hoppas på ytterligare 145 miljoner norska kronor från en ny samarbetspartner.

Den nya partnern, som fortfarande är hemlig, ska som motprestation får rättigheterna till den däcktryckssensor som Sensonor utvecklat. Sensonors fabrik i Horten ska fungera som underleverantör till den nya samarbetspartnern och företaget kommer att få en royalty för de tillverkade sensorerna, uppger tidningen Tønsbergs Blad.

Sensonor har nyligen förlängt sitt ramavtal med Autoliv som gäller fram till 2006. Det är värt runt 300 miljoner norska kronor och gäller avancerade givare som förutom att de utlöser krockkuddarna vid en kollision också upptäcker när bilen håller på att välta.

Per Henricsson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)