JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fordon driver GPS framåt

Biltullar och logistik stora tillämpningar

GPS är fortfarande en liten bransch, men en som står inför ett marknadsgenombrott och väntas växa betydligt snabbare än elektronikbranschen som helhet.Tekniken har kommit över många av sina begränsningar, och kan i dag vara både strömsnål och fungera inomhus.
- Hela GPS-marknaden är fortfarande i ett mycket tidigt skede, men marknadsundersökningar pekar på en 25-procentig årlig tillväxt de närmaste åren, säger Kim Kaisti, en av grundarna av den finska GPS-tillverkaren Fastrax.

Ulf Thomsson på distributören Acal tycker sig ha upplevt ett marknadsgenombrott redan i år, och mer är på gång, framför allt inom fordonsindustrin.

- I Schweiz har man infört ett biltullsystem som använder GPS. Det innebar 100 000 installerade GPS-enheter. Nu håller Tyskland på att upphandla ett liknande system. Man tror att det kommer att installeras 700 000 GPS-mottagare bara i tunga lastbilar.

Byggs för bilar
Prognoserna pekar på att fordonsindustrin kommer att vara den i särklass största användaren av GPS i framtiden. Det rör sig om utryckningsfordon och taxibilar, logistikföretag som behöver hålla ordning på sin fordons- och containerflotta, och såväl yrkes- som privatförare som vill veta var de är.

Fordonsindustrins dominans märks i de funktioner som byggs in i GPS-modulerna. En av de moduler som Acal för har inbyggt gyro och möjlighet till dödräkning för att kunna hålla reda på en bils position om GPS-mottagningen tillfälligt skulle gå förlorad.

En annan trend är bluetoothbaserade GPS-mottagare. I stället för skärm använder de en mobiltelefon eller handdator med programvara. Fördelen är att det blir en apparat mindre att ta fram och meka med.

Låg strömförbrukning
Tekniskt sett har också mycket hänt de senaste åren. Små blev GPS-modulerna redan för fem år sedan, men när man sedan försökte bygga in de små modulerna i mobiltelefoner upptäckte man att strömförbrukningen var på tok för hög. I dag finns det moduler som upptar litet mer än en kvadratcentimeter, viktigare är att de bara drar 100-150 mW effekt.

- Det svåraste med att bygga bra GPS är nog antennen. Vanligen använder man keramiska patchantenner, men de kräver stort jordplan. Det vanligaste misstaget våra kunder gör är att de försöker klämma in antennen på en för liten yta. Då kunde de lika gärna ha ståltrådsantenn, anser Kim Kaisti.

Sarantel har väckt en del uppmärksamhet med sin antenn av Helixtyp, där en kopparantenn ligger skruvad med keramisk isolering. Stor som en mobilantenn med mycket goda egenskaper.

- Den här antenntypen har man försökt göra förr i flera omgångar, men den har visat sig vara svår att tillverka med tillräcklig kvalitet, berättar Ulf Thomsson.

- Vi gjorde en luftisolerad till en av våra kunder, men då blir den förstås större, 7 x 4 cm, säger Kim Kaisti.

Mjukvara viktigast
Själva kretspaketet för GPS är enligt honom inte så viktigt för prestanda, det handlar mest om beräkningskapacitet. Då är programvara viktigare. När Fastrax utvecklar produkter tillsammans med kunder väljer man ofta att flytta in kundens tillämpning i GPS-processorn och spara in kretsar.

- På det viset kan man lätt spara 7-8 dollar i komponentkostnader.

Enligt Kim Kaisti finns det vid det här laget ingen anledning att GPS inte skulle fungera inomhus.

- På taket på vårt kontor har vi en signalstyrka på 50 dB. Inomhus har vi 30 dB. Men våra mottagare klarar av signaler på 17 dB.

- Min kollega i Finland hade provat den senaste modulen från tillverkaren Sirf, och det var bara två ställen inomhus den inte fungerade på. Det ena var i kylskåpet. Det andra var i mikrovågsugnen, efter att han stängt luckan, berättar Ulf Thomsson.

Elias Nordling

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)