Instruktioner om hur bilderna ska ritas upp, skickas normalt enligt programvarugränssnittet Open GL ES, en royaltyfri standard. Men ATI har dessutom adderat ett antal egna instruktioner, enligt företaget för att bättre utnyttja sin krets.
Det betyder att programvara utvecklad för Imageon kommer att vara svårare att portera till annan hårdvara.
Kostar inte energi
Det finns i och för sig inte så mycket annan hårdvara ännu. Men mobilbranschen hoppas på en marknad för spel på mobiler och handdatorer. En av de starkaste aktörerna är Imagination, som lyckats licensera sin 3D-grafikkärna till både Arm, Texas, ST, Renesas, NEC och Sharp. Kärnan heter PowerVR kommer att finnas i produkter redan i år, enligt företaget.
ATI är idag en ledande tillverkare av grafikkort för pc. Också konkurrenten Nvidia antydde nyligen intresse för mobilgrafik genom att gå med i organisationen Khronos, som definierar Open GL ES.
Kretsar som är optimerade för grafik är magnituder effektivare än standardprocessorer. Detaljrikedom och bildfrekvens i mobiltelefonspel kan jämföras med tidiga spelkonsoller - Imageons kretsar härstammar från de kretsar som användes i spelkonsollen Dreamcast. Som grädde på moset är energikostnaden för skådespelet försumbar.
Jan Tångring