En drivkrets med inbyggt grafikkort. Så kan man beskriva NEC:s styrkrets för TFT-LCDer.
Motsvarigheter till pc-tillverkarnas grafikkort börjar nu introduceras i komponenter för inbyggda system. Det handlar om chips eller IP-kärnor som implementerar snabba parallella energisnåla kretsar för att rita bilder och göra animeringar i tre dimensioner.
De inkorporeras nu i mobiltelefoner som får spelprestanda som klart ställer den första generationens spelmobiler, som Nokias Ngage, i skuggan.
Japanska NEC släpper en LCD-drivkrets som förstår vektorgrafik. Det är ett exempel på utvecklingen. Drivkretsen avlastar den centrala processorn från de tunga beräkningsuppgifter som avancerad grafik innebär. Det inbyggda systemet får bättre grafik. Men energinotan blir inte högre.
Renderingen sker i hårdvara i kretsar utvecklade av finska Bitboys. Resultatet är, enligt NEC, fem gånger högre grafikprestanda per watt än om en ARM7TDMI gjort jobbet.
Klassisk grafik anges som en matris av bildpunkter. Vektorgrafik anges som geometriska figurer, som cirklar och linjer. Istället för att beskriva en bokstav punkt för punkt, anger huvudprocessorn de linjer som ritar upp den. Varefter styrkretsen renderar bildpunkter till displayen.
Grafikacceleratorerna i NEC:s drivkrets stöder kurvor beskrivna i Bezier-format. Både kubiskt och kvadratiskt. Bildpunkterna mjukas upp med vikningsfilter (antialiasing). Halvgenomskinliga bilder kan överlappa varandra (alfakanaler).
För animeringar används gränssnittet Tiny SVG (scalable vector graphics) som liknar webbens populära Flashformat. Tiny SVG används i MMS-meddelanden i mobiltelefoner.
3D-grafik anges i form av trianglar eller polygoner. Typsnitt beskrivs som Truetype eller Kanji.
Programvara och utvecklingskort finns tillgängliga nu.
Jan Tångring