Bilindustrin är nästa mål för Ericsson. Strategin är att bli leverantör till biltillverkarnas etablerade underleverantörer.Kunnandet inom mobil telefoni och Internettrafik ska återanvändas i bilindustrin. Det är Ericssons nya plan.
Det första stora klivet in på den nya marknaden är företagets samarbete med tyska Mannesmann VDO, en av Europas största underleverantörer till bilindustrin med bland annat BMW som kund.
- Vi har bestämt oss för att lyckas på detta nya område. Vi har startat systemutveckling, och marknaden kommer att ta fart år 2001, säger Gunilla Nordström, chef för den nya affärsenheten inom Ericsson.
Om allt går som väntat blir den nya marknaden redan om några år värd mer än tio miljarder kronor årligen, och det är uppenbart att Ericsson hoppas vinna stora marknadsandelar inom sina nischområden. Gunilla Nordström vill dock inte precisera förväntningarna.
Ericsson räknar dock med att mer än tio miljoner fordon kommer att utrustas för mobil kommunikation fram till år 2003, vilket motsvarar mellan 10 och 15 procent av alla nya bilar.
Bilindustrin kommer att köpa komponenterna för att klara mobil kommunikation av sina leverantörer, komponenter som kommer att monteras in i bilarna precis som alla andra detaljer.
Levererar till leverantörenGenom att bli leverantör till bilindustrins redan etablerade underleverantörer kan Ericssons produkter därmed komma in i en rad bilföretags personbilar och lastbilar. Så ser Ericssons strategi ut och samarbetet med VDO är bara första steget.
Gunilla Nordström har även varit i USA och diskuterat med de amerikanska underleverantörerna. Hon vill inte avslöja vilka företag som Ericsson varit i kontakt med, men det finns indikationer på att ett av företagen är en tung underleverantör till General Motors, världens största bilföretag.
Ericssons nya affärsenhet för telekomutrustning för bilindustrin har två utvecklingscentra, ett i Raleigh Park i amerikanska Nordkarolina och ett i Bilbao i Spanien där också högkvarteret för den nya verksamheten finns. Ericsson har ökat utvecklingsresurserna kraftigt i år, totalt lär dock färre än 200 personer arbeta med produktutvecklingen.
Företaget vill koncentrera sig inom två områden: det ena är mobiltelefoner och andra terminaler för kommunikation med de mobila telefoni- och datanäten, det andra är korthållsradiolänken Bluetooth.
Vad gäller telefoner och terminaler så kan de konstruktioner och den kompetens som företaget har återanvändas för att utveckla integrerade och inbyggda kommunikationsenheter för framtidens bilar; Ericssons GSM-telefon byggs helt enkelt in i fordonselektroniken. Ericsson har produkter för en rad olika mobiltelefonistandarder och kan därmed bygga standardiserade produkter för mobil kommunikation som passar för Europa, USA och andra delar av världen.
Ett annat viktigt område är korthållsradiolänken Bluetooth som, enligt Ericsson, har goda möjligheter att ersätta kabelnät i fordonen. Bluetooth skall helt enkelt integreras i fordonens interna datanät.
Göte Andersson