För konkurrenterna var det ömsom vin och ömsom vatten. Nokia backade 10 procent, men lyckades bra med sina multimediamobiler, så snittpriset ökade med 2 procent. BenQ-Siemens tappade allra mest - 35 procent - men lyckades å andra sidan öka sitt snittpris med 13 procent.
Bäst gick det för Samsung som ökade med 7 procent, tätt följt av Motorola som ökade 3 procent. Samsungs framgångar förklaras delvis av att man hade ett tufft fjärde kvartal i fjol, präglat av komponentbrist som störde produktionen. Motorola lyckades väl med försäljningen av modellerna i Razr-serien och med sina lågprismodeller. Motorolas snittpris minskade med 9 procent.
Rankingen mellan de sex stora tillverkarna var oförändrad, men trots att några av dem hade problem ökade de sex stora sin gemensamma marknadsandel. Totalt såldes 220 000 mobiler i världen under kvartalet, en nedgång med nästan 10 procent jämfört med kvartalet innan. Men nedgången var mindre än brukligt - första kvartalet har historiskt alltid varit svagare än det helg- och presentintensiva fjärde. Jämfört med första kvartalet 2005 ökade leveranserna med 26 procent.
Totalt menar Isuppli att första kvartalet var så starkt att man nu tror på 930 miljoner sålda telefoner i år, upp från tidigare förutspådda 900 mioljoner. Ökningen skulle i så fall bli 14 procent snarare än 10 procent. En dubblering av antalet Edge-mobiler och nära 2,5 gånger så många sålda WCDMA-mobiler under året är också vad analytikerföretaget förväntar sig.