Bakom Motorolas framgångar ligger förstås populariteten hos de ultratunna Razr-telefonerna, som stod för en tredjedel av försäljningen. Razr-modellerna går bäst i Kina, USA och Indien.
Sony Ericsson gick från 13,3 till 15,8 miljoner sålda telefoner, procentuellt störst ökning av alla med 19 procent. Även här kan framgångarna hänföras till en enskild modell, denna gången Walkmanmobilerna, som stod för en fjärdedel av företagets försäljning under kvartalet. Tack vare ökningen passerade Sony Ericsson den tidigare fyran på listan, LG Electronics, vars försäljning stod och stampade kring drygt 15 miljoner sålda enheter under perioden. Isuppli tror dock att LGs senaste modell, kallad Chocolate, som börjar säljas i USA i fjärde kvartalet, blir en storsäljare som kan slå direkt mot Motorolas Razr.
Trean Samsung hade ett dystert kvartal, minus 9 procent till 26,3 miljoner sålda telefoner. Samsung är inne i ett strategibyte där man försöker satsa mer på dyrare telefoner och mindre på billigare modeller för lågkostnadsmarknader. Strategin har ännu inte fallit de europeiska kunderna på läppen - här minskade försäljningen mest.
Noterbart är också att Benq Siemens inte längre räknas bland de stora tillverkarna, utan sorteras in i kategorin ”övriga” av Isuppli.