JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Abacus siktar på femteplatsen

Kontaktdon, batterier och trådlös teknik - det är nystöpta distributören Abacus Swedens trumfkort. Målet är att göra företaget till femte största distributör i Sverige.
Den 1 september är det officiell premiär för en ny stor svensk distributör - Abacus Sweden. Men innehållet är knappast okänt - det består av sammanslagningen av Promax och Deltron Freber som Abacusgruppen köpte i januari. Större delen av de cirka 30 anställda har precis flyttat in i det nya huvudkontoret i Sundbyberg.

- Alla här är säljare, jag själv också, säger Thomas Säwensten, Abacus Swedens vd som bara hunnit med ett par veckor på sitt nya jobb.

Han har över 30 år i branschen, närmast från EG Components och dessförinnan på Acte och Nordqvist & Berg, där han började 1975.

Lagerhållning, inköp, ekonomi, kvalitet, IT, marknadsföring, personalärenden och allt annat som inte är försäljning sköts av Abacus Nordenkontor i Danmark. Ambitionen är att de ökade säljinsatserna ska lyfta Abacus till en femteplats på listan över komponentdistributörer i Sverige.

- Promax nådde aldrig tillräckligt kritisk massa i Sverige. Deltron Freber och Promax var nummer 13 och 18 på Elektroniktidningens lista över distributörer. Tillsammans hamnar vi omkring plats sju, och första målet är att växa till plats fem, säger Nordenchefen Peter Busck.

Ökningen ska i första hand ske genom aktiv bearbetning av det sammanslagna kundregistret. Av Deltron Frebers cirka 1200 kunder och Promax cirka 1000 så handlade bara ett drygt hundratal från båda företagen. Dessa stod visserligen för 60 procent av affärerna, men här finns ändå stora möjligheter att öka, menar de båda.

- Många vill ju minska antalet inköpskanaler, så när vi nu kan erbjuda mer från samma leverantör så upplevs det förstås som positivt av de flesta kunderna, säger Thomas Säwensten.

Abacus har släppt ambitionen att vara en lika bred distributör som exempelvis Arrow. I stället vill man vara specialist i ett antal viktiga nischer.

- Vi siktar på att leverera till sådant som ska produceras i Sverige. Vi har visserligen ett kontor i Hong Kong som följer upp produktion som går till Fjärran Östern, men fokus ligger på in-design och försäljning till produkter som görs inom landet, säger Thomas Säwensten.

- Vi har också märkt att en hel del produktion flyttar hem igen. Outsourcning till Ungern eller Fjärran Östern har ibland kostat mer än det smakat, konstaterar Peter Busck.

Kontaktdon är en av de starkaste grenarna hos Abacus. Kombinationen av Deltron Frebers breda utbud av elektromekanik med Promax tungviktaragenturer gör bolaget svårslaget i denna nisch i Sverige, hävdar Thomas Säwensten.

- Med Samtec, Tyco och Bourns på samma linecard och kompetensen hos personalen från både Promax och Deltron Freber vågar jag säga att det inte finns någon som är starkare på elektromekanik i Sverige, säger Peter Busck.

Utöver kontaktdonen framhäver Peter Busck och Thomas Säwensten styrkan på ett par mindre områden - batterier och trådlöst. Att Promax under det senaste året förlorat två viktiga agenturer - Philips och Texas Instruments - menar de båda mer än väl kompenseras av att man tagit in drygt 25 nya agenturer.

Såväl Deltron Freber som Promax kommer nu att försvinna som varumärken. Kvar blir dock Trident, vars varumärke inom displayer och skärmteknik anses så starkt att namnet får leva kvar som en division. De sex anställda som jobbar med Trident sitter dock i samma kontorslandskap och är formellt anställda av samma bolag.

Det nya namnet och allt det står för ska förstås presenteras för kunder och en bredare publik på mässan Electronix om ett par veckor.

- Vi har höga förväntningar på mässan. Vi har en stor monter, 100 m2, och jobbar på att bjuda in så många kunder som möjligt. Alla kommer att ha sett att Abacus finns där, säger Thomas Säwensten.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)