– Det är inget dramatiskt som hänt utan vi har dragit ner från 440 till 410 tjänster. Det är första steget i vår förändringsplan, säger Bo Lindqvist.
I den planen ingår även att växa ytterligare. På senare år har företaget gjort förvärv i Norge och Finland. Och så sent som i februari köpte företaget sin danska kollega, ARL, Aarhus Radio Lager A/S.
– Vi fortsätter att titta på om vi hittar något att förvärva. Vi vill bygga ett fäste i Norden, men framförallt vill vi expandera i Östeuropa, säger Bo Lindqvist.
Redan idag har företaget kontor i Polen och återförsäljare i flera östeuropeiska länder, bland annat Ryssland. Strategin är att bygga på Elfas kärnverksamhet, där katalogen är basen, och siktet är inställt på den yrkesverksamma marknaden.
Från första stund när Industri Kapital gick in som ägare stod målet klart att Elfa ska bli betydligt lönsammare på sikt. Och inte förvånande är det ökad försäljning och minskade kostnader som är receptet.
– Idag har vi en försäljning på 950 miljoner kronor. Inom några år siktar vi på att ha lyft den till 1,5 miljarder kronor, säger Bo Lindqvist.
För att nå dit ska företaget både expandera och öka den del av försäljningen som går till produktion. Idag går närmare 70 procent av försäljningen till underhåll och reparationer, vilket innebär att genomsnittsordern är ganska liten.
– Nu jobbar vi med att försöka få våra befintliga kunder att köpa större volymer. Vi vill gå in och leverera till deras produktion. För att nå dit ska vi anställa flera säljare med teknisk kompetens framöver, säger Bo Lindqvist.