Volvo Trucks har med hjälp av verktyg från Mentor Graphics lyckats utveckla programvara enligt den modell som används i den nya standarden Autsoar.
Tillsammans tog man sig an klimatstyrningssystemet för en lastbil. Efter fem månader kunde man testa klimatstyrning a la Autosar skarpt. Det innebar bland annat att styrprogrammen kunde flyttas mellan olika fysiska processornoder i bilen – en av tankarna med Autosar är att isolera hårdvara från mjukvara på det sättet.
I demonstratorn ingick också styrning av stegmotorer och användning av kommunikationsstandarden SAE J1587.
Volvo och Mento anser försiktigtvis att demonstratorn visar att Autosarkonceptet fungerar. Och att verktygen åtminstone är mogna för att användas i pilotstudier.
Mentor lyfter särskilt fram sitt verktyg Volcano Network Architect (VNA) som en nyckel till framgången. VNA bygger deterministisk kommunikation ovanpå CAN.
Dessutom användes verktyg från ETAS Group för att distribuera mjukvaran över hårdvaran.